Månadsmöte den 29 april 2024

April månads möte (29 april) besöktes av 22 st medlemmar, varav 4 deltog via länk.

Den första delen av kvällen handlade om ”inspiration”, något som många av oss har känt att vi då och då saknar.

Christine berättade inspirerande om vilka tänkbara källor det finns att ösa ur. T ex:

• Fotoklubbar: Där likasinnade samlas för att dela sina foton. Lyssna på intressanta föredrag och lära sig mer om sitt fotointresse.
  • Fototidningar: En skattkista av visuell inspiration och tekniska tips.
  • Böcker om fotoberättelser av och om fotografer och fotografier.
  • Fotoböcker: Utforska olika fotografers bildstilar.
  • Moderskeppet: En plats där duktiga pedagoger via kurser hjälper oss att fördjupa oss i olika ämnen om foto, men även mycket annat.
  • Foto Workshops och sommarkurser: Här träffar man nya människor med samma intresse, ofta under ledning av en erfaren och kunnig fotograf.
  • Planket på Söder i Stockholm: En utställning där vi kan visa upp våra verk.
  • Fotografiska och konsthallar: Utforska utställningar och låta sig inspireras.
  • Andra fotografer och konstmålare: Några exempel av många, många. Exempelvis Lars Lerin, Jan Pedersen, Vera Frisén, Mattias Sjölund och Patrik Larsson.

När och om man behöver fylla på förrådet av inspiration finns det således en mängd olika ställen att få inspiration från. Som mycket annat i livet är det förstås olika vad som passar olika personer.

Christine påminde även om ett evenemang i Tystberga som kan bjuda på många spännande fototillfällen, veteranbilsträffen den 25 maj.  Mer info på hemsidan.

Efter kaffepausen blev det dags för den stående programpunkten ”Visning av medlemmarnas egna bilder”. (Vid nästa möte tar varje medlem med sig eget fika. Detta för att testa hur det fungerar).

Denna gång var temat ”fota vårblomma/-or med mobilkamera, och bilderna visade vårblommor av olika slag och ur olika vinklar.

För vissa var det en ny erfarenhet att använda mobilkameran, men dagens mobilkameror har ofta fantastiska kameror och  finns alltid inom räckhåll. Några tips vi fick med oss: Använd porträttläget för kortare skärpedjup, håll mobilen upp och ned för unika, låga vinklar, och nattläget kan minska skakoskärpa.

.

Nästa månads tema blir: ”Cykel”  (fortskaffningsmedlet)

Nästa fotoaktivitet:  Forspaddling lördagen den 4 maj. Se hemsidan för mer information.

Medlemmarnas bilder på temat ”fota vårblomma med mobil”: