Kombinerat årsmöte och månadsmöte måndagen den 26 februari 2024

Inför februari-mötet hade vintern gjort sig av med sin snö, även om det var lite väl tidigt att välkomna våren.

21 medlemmar deltog och Gunnar inledde med att hälsa välkommen.

Kvällen började med årsmöte som avklarades snabbt och smidigt, inte minst då valberedningen och flera andra har gjort ett bra förarbete.

Därefter visade Gunnar sina egna bilder under titeln ”En amatörs resa utan mål”.

Hans resa började ganska tidigt, på den analoga tiden, med Instamatic. Så småningom blev det en riktig systemkamera, Zenith 3M, som följdes av en Canon FT QL.

Efter den första perioden med svart-vita bilder på släktingar och kompisar blev det många diabilder från när och fjärran runt om i Sverige och utomlands.

Gunnar har inte låst sig vid en fotodisciplin. Han visade intressanta foton från många fotografiska inriktningar:

Naturen ger tillfällen att hitta motiv.

Macro är en annan värld som han utforskat och utforskar.

Fåglar är ett relativt nytt intresse för Gunnar. Fågelskådning och fågelfotografering är en bra kombo.

Porträttfoto med undergruppen Självporträtt har Gunnar ägnat sig åt med stort intresse.

Härma en fotograf är ännu ett del av hans fotografiska resa, som även fotoklubben skulle kunna ha som en aktivitet längre fram.

Gatufoto, ofta i svart-vitt kan ge spännande bilder

Arkitektur och stadsmiljöer är också en spännande gren av fotografin som han ofta och gärna återkommer till

Berättande fotografi. Att med hjälp av kameran skapa en berättelse är ännu en spännande del av allt man kan använda en kamera till.

Gunnars bildvisning tillsammans med hans berättelse vittnar om en nyfiken fotograf som gärna provar nya grepp inom foto.

Efter den intressanta färden skulle man kunna omformulera titeln: Resan är målet!

Gunnar uppmanade att flera medlemmar visar sina bilder i klubben framöver.

Efter kaffepausen var det dags för den stående punkten ”Bildvisning av medlemmarnas egna bilder på månadens tema”, som var ”Luftigt”.

Det är alltid lika spännande att se hur temat har tolkats i bilderna. Här kan man verkligen tala om stora spann!

Nästa aktivitet är en fotoutflykt till Björkviks kyrkoruin den 17:e mars kl. 14.

Temat från ”burken” för nästa månad är ”Känsligt”. Alternativ temabild kan vara en bild från Björkviks kyrkoruin.

Temabilder med tema Luftigt: