Månadsmöte den 29 januari 2024

Vårterminen 2024 drog igång den 29:e januari med månadsmöte i Studiefrämjandets lokaler.

Gunnar hälsade välkommen till 21 närvarande medlemmar på plats och 2 digitalt.. Som brukligt startade kvällen med att en fotograf berättade om sitt fotograferande. Den här gången kom Hans Wahlgren från Stockholms fotoklubb.

Som många andra fotografer började Hans sitt fotograferande i sin ungdom med att ta vardagliga bilder av familj och vänner.

2006 var för honom ett speciellt år då mycket hände i hans liv. Därefter tog fotograferandet en allt större del för honom.

Hans tycker om att fotografera människor och har alltid kameran i högsta hugg. Han är framförallt gatufotograf och gör oftast bilderna i svart-vitt.

För bildbehandling har han bytt från Photoshop till On One. Om en bild för utskrift blir för pixlig tar han gärna in bilden i Silver Efex.

Några av Hans tankar/erfarenheter efter många års fotograferande på Stockholms gator:

• Fungerar bäst som fotograf hemmavid. Borta blir han mer av en ”turistfotograf”.
  • ”Ögonblick kommer som en snigel och försvinner som en blixt”.
  • Vill inte påverka genom att synas men ändå gärna ta bilder nära varför hans favoritobjektiv är en vidvinkel, oftast motsvarade 24 mm.
  • Gillar kort skärpedjup. Kamerainställning oftast: Bländare 2,8 och tid 1/500 alt. 1/1000 och Autoiso.
  • Gillar att fota i ”skitväder”.
  • Kollar gärna efter sådant som är annorlunda.
  • Tar många bilder med vetskapen att mycket blir ett fall för papperskorgen, men ett fåtal kan bli bra.
  • Utställningar ger mycket jobb och lite tillbaka. Gör mycket hellre fotoböcker numera. Använder då ”Books on demand”. T.ex. har han gjort en bok om gamla Slussen innan den revs.

Många av gatubilderna som Hans visade hade humoristiska inslag. För den som vill prova gatufoto rekommenderar han Gamla Stan i Stockholm på sommaren.

Efter kaffepaus följde kvällens andra halvlek som upptogs av medlemmarnas egna bilder på temat ”Dimma”.

Dimma kan vara mer än det vi vanligen tänker på som dimma. Kvällens rekord i dimma visade sig vara en bild på ljus tagen genom oanvänt toalettpapper. Dimma och ånga är nära besläktade då båda består av fukt i luft.

Många kommentarer och skratt blev det även denna kväll.

Efter genomgången berättade Gunnar om kommande aktiviteter, berättade att nästa månads tema är ”Luftigt” och avslutade årets första möte.

ᐧJanuari månads temabilder.

Tema Dimma: