Månadsmöte den 27 november 2023 med föreläsare Roine Magnusson

November månadsmöte hölls måndagen den 27 november. Snö, blåst och ett antal minusgrader förvandlade plötsligt höstens barmark till vinter. Inne i studiefrämjandets lokaler var det varmt och ombonat. 17 medlemmar deltog varav 15 trotsade vädrets makter och tog sig till lokalen.

Gunnar hälsade välkommen till kvällens föreläsare Roine Magnusson. Roine Magnusson höll ett föredrag som utgick från tre av sina olika projekt, bland annat ett där han använde sig av gamla billiga analoga kameror för att få bilder med en speciell känsla. Han har gjort många fotoböcker och haft utställningar och är hemmahörande i Örebro. Roine samarbetar ofta med Patrik Larsson, som vår klubb anlitade för en dag med föreläsning i samband med klubbens 75-årsjubileum.

Som så många fotografer började Roine sin karriär med analog utrustning för att senare övergå till digitalt. På senare tid har han börjat återgå till analogt igen.

Roine visade ett brett spektrum av bilder, (ko-bilder, fågelbilder, norrskensbilder, landskapsbilder).

När det gäller landskapsbilder vill han gärna ha ett huvudmotiv, ofta belyst med blixtar, och låta själva landskapet vara mer i bakgrunden.

Det var intressant att höra honom berätta bakgrunden till bilderna och hans tänk för att skapa bilderna.

Efter fikastunden vidtog bildvisning av medlemmarnas egna bilder på temat ”Skorsten”. Denna gång var det ett mindre antal inlämnade bilder jämfört med tidigare möten.

Nästa aktivitet är den 11 december.

Svante tackade deltagarna och speciellt Roine.

Bilder på tema Skorsten: