Månadsmöte med Nyköpings Fotoklubb den 28 augusti

Höstterminen startade med en fotoutflykt till Birgittas gård den 27 augusti och redan dagen efter hölls höstens första månadsmöte. 21 medlemmar samlades i Studiefrämjandets lokaler.

Gunnar hälsade välkommen och presenterade kvällens föreläsare, Ingela Karjel.

Hennes resa inom fotografin började mer seriöst när den digitala tiden kom inom fotografi. Det började för hennes del med björnfoto i Finland som följdes av fler fotoresor till många platser som resulterade i ännu fler björnbilder, men även andra motiv i naturen, inte minst träd. Ingela fotograferar helst inte i starkt solsken. Hon gillar att fota när vädret är lite ”sämre” och experimenterar gärna med ICM, dubbelexponering som kan ge intressanta bilder. Hon tycker det är viktigt att hon själv tycker om bilderna hon har fotograferat och bryr sig mindre om vad andra tycker om hennes bilder. Att se sina bilder utskrivna på papper gör att bilderna ofta lyfts upp till en högre nivå, anser hon. Vi fick se flera exempel på utskrivna bilder på olika papperstyper. Gunnar tackade henne med en blomma.

Den obligatoriska fikastunden var en skön paus inför kvällens ”andra halvlek” som handlade om medlemmarnas egna bilder.

Temat (”regn”) bestämdes inför sommaruppehållet.  Vädret under juni och större delen av juli bjöd mest på sol och värme. Styrelsen skickade då ut ett nytt kompletterande tema  En upplevelse eller något annat från sommaren 2023När det nya temat skickats ut började en markant regnperiod….

Många bilder blev det, såväl regnbilder som andra bilder från sommaren. Kommentarerna och mycket skratt förstärker känslan av att bildvisningen av medlemmarnas egna bilder är ett både uppskattat och viktigt inslag på månadsmötena.

Det var många bilder från medlemmarna till kvällens möte vilket gjorde att tiden ”sprang iväg” Det bestämdes därför att vi bara ska skicka in en bild var till nästa möte. Vidare berättade Gunnar att det kommer att bli en fotoutflykt i september då vi kommer att få tillfälle att fotografera fotboll. Datum och tid för det är ännu inte bestämt.

Kvällen avslutades med att Ingela fick dra en lapp ur burken med teman, vilket resulterade i att temat för nästa månadsmöte blev ”Fundament”.

Bilder till månadens teman  Regn” och ”En upplevelse eller något annat från sommaren 2023”: