Månadsmöte den 28 november 2022

Redan årets sista månadsmöte i fotoklubben.

16 medlemmar slöt upp i klubblokalen varav två via dator.

Gunnar hälsade välkommen och denna gång var det inte någon föredragshållare som visade bilder. I stället höll klubbens egna medlemmar i några programpunkter.

Först ut var Christine som berättade om ”Vintage-objektiv”. D v s äldre objektiv utan automatik som kan ge speciella effekter när man fotograferar med dem på en modern digitalkamera. Ofta är det i bakgrunden som man kan få olika effekter t.ex. virveleffekter, oskärpa i kanterna eller andra udda effekter. Olika objektiv ger olika bilder. Många kanske har gamla objektiv från förr liggande hemma. Man kan köpa en adapter för några hundra kronor och testa dem. Det går även att köpa gamla objektiv på nätet för en billig penning. Christine visade även olika bilder tagna med olika vintage-objektiv.

Gunnar demonstrerade även ett nytillverkat ”vintage-objektiv”.

Svante och Anne visade äldre kameror av märket Rolleiflex (Spegelreflex-kamera gjord för mellanformat och rullfilm 120).

Förutom en intressant genomgång av deras funktioner fick vi se gamla och nytagna bilder med kamerorna.

Den obligatoriska kaffepausen föregick den stående programpunkten: Medlemmarnas egna temabilder. Månadens tema var ”Östra klockstapeln”. Många fina bilder visades och det var intressant hur olika bilder det kan bli trots att motivet var detsamma för temat.

Gunnar berättade att nästa års fotoutställning inte kommer att vara på Uvsta utan på Culturum.

Olga fick äran att dra nästa tema som blev ”Svart-vitt”.

Måndagen den 12 december kommer den traditionella foto vandringen i luciaveckan att äga rum med samling vid Tovastugan.

Gunnar tackade för visat intresse och avslutade mötet.

November månads temabilder med tema Östra klocktornet i Nyköping: