Horsviksdagar 8-9 oktober 2022

Helgen 8-9 oktober bjöd fotoklubben in till ”Horsviksdagarna”.

Horsvik är ett väl bevarat skärgårdshemman som ligger nära Studsvik. Det har en  intakt gårdsstruktur där tiden tycka ha stannat.

Nyköpings kommun köpte fastigheten Horsvik av Studsvik AB 2018. Fr o m sommaren 2022 är det möjligt att hyra ett av husen som tillhör Horsvik, Hagstugan.

Nyköpings Fotoklubb arrangerade en annorlunda fotohelg på Horsvik. Under eftermiddagen den 8 oktober kunde medlemmarna ta del av olika fotorelaterade aktiviteter i olika ”stationer”:

Ämnena handlade om: Grunderna i hur man använder exponeringstriangeln, HDR, Makro, Landskap, Fokus-stacking och att fotografera vatten. Ansvariga var Jörgen, Gunnar, Svante, Erik, Gun, Bosse och Lise-lotte för olika ämnen.

Några av aktiviteterna bestod av en blandning av teori och praktik. Medlemmarna kunde gå med i de aktiviteter som passade, äta mat/ fika och/eller passa på att fotografera de fina omgivningarna.

Hela 19 medlemmar samlades efter lunch på lördagen som bjöd på klar och frisk höstluft och sol.

Duktiga och inspirerande ansvariga och intresserade deltagare bidrog till en lyckad dag.

Söndagen fortsatte att bjuda på fint väder. 14 medlemmar sammanlagt var på plats – några redan vid soluppgången. Grunderna i foto repeterades denna förmiddag. Många passade på att lyssna till Jörgen och Gunnar som höll intresset levande till 13-tiden. En del passade också på att fotografera mera.

Det fina vädret, de vackra och lugna omgivningarna, och den gemytliga stämningen gjorde  Horsviksdagarna till en minnesvärd upplevelse.