Månadsmöte den 26 september 2022

Även detta möte hölls som ett hybridmöte med några deltagare digitalt via Teams och de flesta på plats i lokalen i Studiefrämjandet, totalt 18 st.

Gunnar öppnade mötet och hälsade fotograf Janne Höglund välkommen.

Temat som Janne pratade om och visade bilder till var ”drönarfotografering”.

Han började tidigt med fotografering från luften och välkomnade drönarna när de kom. Innan dess använde han modellhelikopter vilket enligt honom var ”som att balansera ett ägg på en upp-och-nervänd tesked. Ibland även hyrd helikopter.

Deltagande medlemmar på plats fick se Janne demonstrera en kortare flygtur utanför lokalen vilket var uppskattat.

Väl inkommen visade Janne bilder tagna från luften med drönare, de flesta från Nyköpingstrakten.

Som avslutning på den intressanta bildvisningen blev det en liten gissningslek: Janne visade 12 bilder från luften av rondeller i Nyköping. Uppgiften var att gissa vilka de var.

Den annorlunda vinkeln gjorde sitt till för att göra bilderna intressanta och dessutom blev rondellerna svåra att känna igen.

Efter den obligatoriska kaffepausen blev det bildvisning av klubbmedlemmarnas bilder.

Månadens tema var: ”Strimma”

Gunnar uppmanade att kommentera bilderna mer utifrån upplevelsen och kanske vad som kan förbättras snarare än att tänka temat i bilden. En viktig del av bildvisningarna är ju att vi medlemmar ska utvecklas som fotografer.

Nästa månads tema blev: ”Bilder från Horsvik

Medlemmarnas egna bilder för september med tema ”Strimma”: