Månadsmöte den 28 februari 2022

Efter att Covid-restriktionerna släppts hölls månadens möte som ett ”Hybrid-möte”. D v s både fysiskt och digitalt. Dessutom var mötet både årsmöte och ett vanligt månadsmöte.

20 medlemmar deltog, ungefär hälften fysiskt och hälften digitalt.

Årsmötet avklarades som vanligt snabbt. Denna gång med mötesordförande Svante.

Därefter var det dags för kvällens 2 programpunkter. Den första var en genomgång av ICM och den andra var att titta på och analysera medlemmarnas bilder.

Gunnar började med att berätta om det som kallas ICM. Bokstäverna står för Intentional Camera Movement och betyder avsiktlig kamera-rörelse. När man tar bilden rör man alltså kameran medvetet. Gunnar hade förberett genom ett pedagogiskt material med flera olika exempel och berättade samtidigt om ICM.

Därefter var det dags för bildvisning och bildprat om medlemmarnas egna bilder. Liksom vid förra månadsmötet försökte vi tillämpa mallen för bildanalys. Mallen innehåller:

• Innehåll & Budskap
  • Originalitet
  • Komposition
  • Teknik + Efterbehandling
  • Det som är bra med bilden
  • Det som går att förbättra

Diskussionerna runt bilderna engagerade vilket var positivt. Baksidan av engagemanget var att vi endast hann med ett tema, skuggor. Det andra temat (spegling) kommer att visas på nästa månadsmöte tillsammans med ett nytt tema som är is.

Som vanligt skötte Gunnar och Jörgen mötet föredömligt.

Medlemmarnas egna temabilder

Temat Speglingar hanns inte med. Vi går igenom de bilderna på nästa månadsmöte.

Bilder till temat Skuggor: