Månadsmöte den 29 november 2021

Denna gång träffades medlemmarna i Studiefrämjandets lokaler (En medlem deltog digitalt).

Vi var 18 medlemmar den här kvällen. Mötet handlade om bildbedömning.

Johannes Larsson från fotoklubben Zoom ledsagade oss under kvällen.

Alla medlemmar hade med sig tre pappersutskrifter på olika foton. Johannes delade in oss i 3 grupper som fick i uppgift att diskutera bilder ur några olika perspektiv.

Förbjudna ord var fin, bra, ful, dålig och liknande omdömen om en bild.

Efter grupparbetena berättade Johannes om sin syn på bildbedömning och gav oss många bra tips.

Han uppmanade oss att tänka på att bildkritik handlar om fotot (och inte om fotografen).

Efter Johannes inledande del av kvällen ledde han klubbens genomgång av denna månads temabilder fotograferade av medlemmarna. Månadens teman var ”Arkitektur” respektive ”Motsats”. Tidsbrist gjorde att vi endast pratade om bilderna till temat ”Arkitektur”.  Eftersom uttrycken ”fin bild” mm var förbjudna och att vi pratade på ett annat sätt om bilderna blev det enligt undertecknad en mer givande diskussion om bilder denna gång.

Nästa gång träffas vi den 13 december vid Tovastugan för att fotografera i mörker på stan.

Teman till nästa månadsmöte under januari 2022 fick Johannes dra från vår ”temaburk”. Temana blev ”Kläder” resp. ”Lönndom” (Även temat ”Motsats” kommer att gås igenom under januari-mötet”

Ordförande Gunnar tackade för kvällens givande möte.

Medlemmarnas bilder till tema ”Arkitektur”: