Månadsmöte den 25 november 2021

Håller pandemin på att klinga av eller…?

Från och med våren 2020 har klubben hållit sina månadsmöten digitalt (med ”riktiga” fotoutflykter som välkomna aktiviteter).

Detta månadsmöte blev ett ”Hybridmöte”. Det vill säga att det hölls dels på plats i Studiefrämjandets och dels digitalt.

Fördelningen på medlemmar som deltog var 7 på plats i Studiefrämjandet och 14 digitalt via Teams.

Gunnar hälsade  välkommen till medlemmarna och till gästen Johannes Larsson, ordförande i fotoklubben Zoom,

Kvällen började med bildvisning av medlemmarnas bilder medde två temana ”Abstrakt” och ”Fart”.

Som så ofta var det en bra spridning på bilderna och det blev en del diskussioner om tekniker mm.

Efter bildvisningen fick Johannes tillfälle att prata om sin medverkan. Han kommer att komma till oss i Nyköping och medverka på nästa månadsmöte den 29 november. Då kommer han att hjälpa oss med bildanalys/bildkritik.

Han hoppas att så många som möjligt kan delta fysiskt i Studiefrämjandets lokaler.

Varje medlem ombeds att ta med sig 3 bilder printade  på papper. Bilderna kan vara egna eller andras bilder. Det ska helst vara bilder som vi inte har visat för varandra tidigare, men i övrigt helt valfria bilder. Storlek upp till 20×30 cm (men gärna mindre t ex 10×15).

Johannes passade även på att bjuda in Nyköpings Fotoklubb till Odensbacken och  Fotoklubben  Zoom’s julavslutning lördagen den 11 december 2021 då  Brutus Östling kommer att visa och berätta om sina bilder. Det kommer också att serveras julmat.  Johannes kommer att skicka en mer formell inbjudan om det senare i höst.

Eva berättade om höstens kommande program (som även går att läsa om på fotoklubbens hemsida).

• 5/11-20/11 Utställning i NK-villan  (Vernissage kl. 14.00 fredagen den 5/11)
  • 13/11, lördag,  Fotoaktivitet (Arkitekturrunda)  i Nyköping. Samling på Stora Torget kl. 10.00
  • 29/11, måndag,  Månadsmöte kl. 18.30 Tema ”Arkitekturbilder” och ”Motsatser”
  • 15/12, måndag, Avslutningsträff med fotografering på stan. Samling vid Tovastugan kl 18.00.

Medlemmarnas bilder i oktober.

Tema Abstrakt:

Tema Fart: