Månadsmöte den 25 januari 2021

2021 års och vårterminens första möte hölls digitalt. Hela 19 medlemmar anslöt sig digitalt.

Den nya medlemmen Olga hälsades välkommen.

Gunnar berättade om att fotoklubben kommer att prova på att varannan lördag träffas och fotografera. Eva berättade om övriga kommande aktiviteter. Detaljer kommer att visas på hemsidan och i mail inför respektive aktivitet.

Oftast börjar vi våra möten med att kvällens föreläsare visar och berättar, men tekniken ville inte riktigt varför vi började med att titta på och kommentera medlemmarnas bilder.

Ett av kvällens teman var ”Vinter”. Som vanligt visades många fina bilder.

Kvällens gäst var Thomas Örn Karlsson som även hjälpte till att kommentera medlemmarnas temabilder.

I föreläsningen som kom igång lite försenat berättade han om och visade bilder från sina olika faser i sin utveckling som fotograf. Hans utveckling gick  från de traditionella bilderna till de kreativa.

Han har medverkat i flera bokprojekt och olika konstprojekt.

Ett konstprojekt som har blivit mycket uppmärksammat hade temat ”naturen som vardagsrum”. Ett antal tavlor blev fotograferade i olika naturmiljöer.

Thomas visade många kreativa foton, inte minst olika ”ICM”-foton och bilder där svartvitt och lite färg blandades på ett kreativt sätt i en bild.

Som avslutning visade han bilder från Tjernobyl.

Tiden gick snabbt och efter Thomas fotovisning bestämde vi att skjuta upp visningen av medlemmarnas egna bilder till det andra temat som var att ”Ta en bild i stil med Vivian Maier”. Temat Vivian Maier kommer i stället att bli ett tredje tema till nästa månadsmöte.

Medlemmarnas bilder på tema ”Vinter”: