Månadsmöte den 28 september 2020

Även höstens andra möte hölls digitalt som webinar. Strax efter 18.30 hade hela 17 medlemmar loggat in sig.

Gästande fotografen Jan Pedersen hade bjudit in fotoklubbens medlemmar och ansvarade för mötet.

Gunnar meddelade att nästa fotoutflykt kommer att gå till Stjärnholms slott den 11 oktober (alternativt den 18 oktober beroende av väder). Vi kommer inte att vara i slottet, utan i trädgården som bland annat har ett antal konstverk.

Därefter tog Jan Pedersen vid. Han började med ett föredrag som handlade om bilder och bildkritik. Då han jobbat som bildredaktör under många år har han stor erfarenhet av bildkritik. Jan framförde att bra bildkritik kan var konstruktiv och att en bild inte bara bedöms som ”En fin bild”. Vi fick se många exempel på olika bilder ur olika aspekter, som ljus, komposition, balans, skärpa, linjer, diagonaler, bildformat mm.

Därefter tillämpade han det hela genom att gå igenom medlemmarnas inskickade bilder. Han visade i några fall även rent praktiskt hur man kan förbättra en bild. Ett mycket givande möte med en erkänt duktig fotograf.

Medlemmarnas temabilder för Längtan efter ljus:

Medlemmarnas temabilder för temat Sensommar: