Annorlunda månadsmöte den 25 maj 2020

Coronavårens sista månadsmöte i maj blev av men på ett annorlunda sätt. Vi fick vara med på en online-föreläsning med fotografen Mattias Sjölund.
Han visade inspirerande bilder och pratade om dem. Hans föreläsning hade titeln I huvudet på en landskapsfotograf. Han började med att visa storslagna, klassiska landskapsbilder, men gick sedan över till intimare landskap som han berättade var hans favoritmotiv. Mattias varvade med att berätta om var och när bilderna var tagna till att tipsa om teknik att använda för att uppnå specialeffekter. Vi fick också veta att hans favoritbländare var 5,6, att han föredrog ett 70-200 mm objektiv och att han ofta låter ljuset diktera vad han fotograferar.
Mattias föreläste från sin dator i Uppsala och vi satt alla hemma framför våra datorer, och det fungerade bra. Men vi ser nog alla fram emot att kunna träffas igen och möta våra föreläsare live.
Liselotte Sponton
Datum för nästa månadsmöte är den 31 augusti 2020.
Om det blir möjligt med fysiskt möte efter sommaren återstår att se. Om det blir möjligt med fysiskt möte kommer det att meddelas medlemmarna liksom program för mötet.
Teman för medlemmarnas bilder till augusti månadsmöte  dvs. över sommaren är:

Två bilder med huvudtema ”Sommar”;

– en med undertema ”Coronasommar” eftersom denna sommar är historisk.
och det pågår redan kampanjer för att beskriva den i ord och bild.

– och en med undertema ”Stämningssommar” med t.ex. strand eller något annat som visar  att man har fångat stämningen under sin egen semester/sommar, eller en bild som ”doftar” sommar.

Alternativt kan man som vanligt i stället fotografera två bilder enligt samma undertema.

Maj månads teman för medlemmarnas bilder var ”Boning” och ”Ögonfägnad”

Bilder med tema Boning:
En del av fotograferna om bilderna med tema boning:
BE 1  Boning: Boning för insekter. Just denna finns vid Marmorbruket i Kolmården
BK 1  Boning: Skatbo i lilla tallen. Synd det är dåligt med aktivitet där nu.. dom hittade nog något bättre ställe att bygga på.
EM 1  Boningshuset kanske även kan vara ögonfägnad.
JH 1 Boning Måsen som ruvar här år från i år. Taget i går kväll inte under några bra förhållanden direkt.
JG 1  Boning: En plats att söka skydd undan stormen, var min tanke. Ett snöoväder drog in över Visby vid solnedgången annandag påsk. Mäktigt!
KA 1  Boning:  Grottboning
KK 1  Boning: Grannens boning
LH 1  Boning, för de mycket små liven, i skogen detta är..fotat med kamerans egen inställning här…Patriell färg, och valet blev grön..resten svartvitt
Bilder med tema Ögonfägnad:
En del av fotograferna om bilderna med tema ögonfägnad:

BE 2  Ögonfägnad: Kvartetten fotograferades vid Skavsta under en flyguppvisning för några år sedan.

BK 2  Ögonfägnad: Var i Näverkvarn i helgen    om ni kan se är det nu är fullbelagt.

CG 2 Ögonfägnad: droppen på kärleksörtens blad speglar sig vårblommorna.

EM 2  Det kan vara ögonfägnad med makrobilder.

JH 2 Ögonfägnad. Min andra arkivbild sedan start i klubben inte något jag är stolt över men detta är verkligen ögonfägnad på hög nivå för DC3 nördar. DC3an är som bekant såld till Kina därav arkivbilden.

JG 2 Ögonfägnad: En sippa i solnedgång är väl definitivt ögonfägnad. Att det dessutom var vårens skönaste kväll dittills gjorde inte saken sämre…

KA 2  Ögonfägnad:   Masker

KK 2  Ögonfägnad: Min kille

LH 2  Mycken tid, vi nu i naturen oss ägnar, kan detta tänkas vara ögonfägnad..? Vitsippa, inställning Patriell färg, kamera valt program med färg gul och grön, resten svartvitt.