Månadsmöte den 26 februari 2020

Årsmöte i ilfart och japansk byggteknik

Tjosan, vad vi är bra på korta årsmöten! Med Bengt Hallberg vid klubban, alla formaliteter rätt utförda och inga obstruerande mötesdeltagare var årsmötet 2020 avklarat i ett nafs. Så var ju också 2019 ett gott år, med givande mötesverksamhet, trevliga utflykter och, inte minst, ett lyckat jubileumsfirande. Därtill i slutändan med en god slant på klubbkontot att användas för nya trevligheter under pågående år. Och när så alla i styrelsen erbjöd sig att fortsätta ”sitt goda arbete för klubbens bästa”, fanns det ju ingen som helst anledning att dra ut på den tråkiga biten av februarimötet 2020. Medgives att årsmötena fort­farande inne­bär en del förarbete, men styrelsen arbetar hårt (plats för smil) på att åstadkomma ännu smidigare rutiner. Kanske vi till nästa årsmöte ska ta fram ett stoppur och börja föra statistik? Sen kan vi fråga andra foto­klubbar om de vill vara med och tävla i konsten att hålla korta årsmöten. Inte det? Ok.

Sedan ordförande Bengt slagit klubban (gammal pryl som hängt med klubben sedan begynnelsen) i bordet för sista gången, tog Björn Koefoed oss med på ett kort besök i Japan. Eftersom bilderna var tillkomna under en gruppresa var de flesta från turistsevärdheter, t.ex. gamla tempel. Någon undrade var japanska arki­tek­ter hämtat inspiration till att stapla tak på varandra, men ingen kunde svara. När jag någon kväll senare såg ett TV-program om Tokyo fick jag svaret. Stilen är utformad för att göra byggnaderna jord­bävnings­säkra och har senare överförts på skyskrapor! Segmenteringen, tillsammans med en stolpliknande konstruktion i centrum gör tornen flexibla. Att några av de äldsta templen ännu står kvar bevisar att bygg­tekniken fungerar. De eleganta takprofilerna är däremot rent estetiska.

Som vanligt blev det surrigt under kaffepausen. Förutom när en grupp herrar (som höll möte i ett an­gränsande rum) besjöng Flickorna i Småland. Efter applåder drog sig sångarna tillbaka till sitt rum, medan fotograferna avslutade kvällen med att bekika sina medlemsbilder med fokus på Kontraster och Intimt. Antalet bilder var något mindre än vanligt, vilket gav god tid för kommentarer och den möjlig­heten blev också utnyttjad av de 20 närvarande medlemmarna. Teman till mars­mötet är förresten Droppar och Svans. Och när vi då ses, är vi på andra sidan vårdagjämningen! Vilket betyder mer ljus för fotografer med abstinensbesvär.

Bilder med tema INTIMT:

Bilder med tema KONTRAST: