Om Inspirationsdagen 5 oktober 2019 mm

Nyköpings Fotoklubbs jubileumsfirande oktober 2019

Den 5 oktober 1944 samlades ett antal herrar på Stadshotellet och bildade Nyköpings Fotografiska Sällskap. Numera heter vi Nyköpings Fotoklubb och har firat de första 75 åren.

Vi började på själva jubileumsdagen den 5 oktober med en kurs i landskapsfotografering, ledd av Patrik Larsson, medlem i Naturfotograferna (N) och medarbetare i Moderskeppet. Patrik är känd som en inspirerande och pedagogisk lärare och de 33 deltagarna i kursen på Campus Nyköping kan intyga att det är ett välförtjänt betyg.

Programmet var uppdelat i fyra grundläggande moment (Motiv, Ljus, Komposition och Teknik) och ”kryddat” med en riklig portion bilder. Nästan sex timmar fullspäckade med bilder och goda råd kunde ha blivit hårdtuggat, men alls icke. Patriks sätt att umgås med publiken visade sig vara så direkt och personligt att framförandet aldrig kändes segt eller tiden lång. Och den stora mängden goda råd blev lättare att ta till sig när de serverades just som ”goda råd”. Så ja, Patrik Larsson är verkligen en pedagog – som förgyllde Nyköpings Fotoklubbs 75-årsjubileum med en riktigt givande dag! Enligt hörsägen har flera kursdeltagare fått inspiration till nya projekt och det är ju vad varje sann lärare hoppas uppnå.

Ett par dagar senare var det dags att pryda den 15,5 m långa utställningsväggen på Culturum med resultatet av nio klubbmedlemmarnas fotografiska ansträngningar under året. Jubileumsutställningen ”Glimtar av gamla tider” visar tolkningar av två miljöer, Torpet och Fabriken, som tillhörde mångas vardag när vår fotoklubb började sin verksamhet. Den hänger kvar t.o.m. 27 oktober.