Månadsmöte den 27 maj 2019

Variatio delectat

Detta sista månadsmöte för säsongen var vi 19 personer som kommit för att se och höra en av medlemmarna bekänna sin ”identitet som fotograf”. En något splittrad identitet kan man tycka, för Jörgen Engström är uppenbarligen allätare och knäpper det mesta han finner bildmässigt intressant. Han har heller inga skrupler när det gäller att utnyttja alla de möjligheter till konstnärlig omvandling av motivet som den digitala tekniken medger. Vilket jag personligen tycker han gör alldeles rätt i.

Det blev således en trevlig blandning busiga ungar och lurviga hundar, granna fåglar och trolska nattlandskap samt lite blommor (inga bin dock) som avrundning. Några färgexplosiva bilder från rockkonserter inte att förglömma. Även tekniskt en omväxlande mix. Minnet har sina egna vägar och vad det väljer att spara är sällan förutsägbart. Av Jörgens ’blandade bilder’ minns jag bäst en läckert färgad lavskrika med dunigt bröst och ett svart odjur med glödande ögon som förde mina tankar till Cerberus, hunden som vaktade antikens underjord. Jörgens fotografiska identitet förblev en smula diffus, men nu vet vi i alla händelser att han tycker om att ligga på magen.

Till kaffet bjöds på tre sorters mumsiga kaloribomber. Införskaffade av Lise-Lotte som kanske tyckte att klubbmedlemmarna verkar ha magrat sedan jul? Därefter återgick vi till bildvisning, nu av våra egna alster som inte var så många denna gång. Kanske hade Högtflygande och Grannar vållat visst huvudbry eller också handlade det bara om den vanliga ’majfrossan’. Allt ska ju ske i maj, på jobbet och privat, vilket ofta medför att det blir extra mycket som inte blir gjort. Men oavsett resultatet av våra ansträngningar utgör temavisningarna hjärtpunkten i samvaron. Varför är inte helt lätt att för­klara, men jag upplever att det är i det momentet som klubbmedlemmarna verkligen möts och släpper in varandra. Kanske finns förklaringen i Joakims ofta upprepade deklaration att han älskade foto­graferandet. Det lät som en klyscha men rymde nog en viktig sanning. Det finns alltid ett mått av kärlek i vårt bildskapande och i den känslan känner vi igen varandra och kan mötas i tillit.

Nu föll jag in i filosoferande. Vi återgår till majmötet. Som sista programpunkt visade jag hur man kan förvandla två föga märkvärdiga blomster till ’supermodeller’ med hjälp av några basfunktioner i Photoshop. En foto­modell behöver inte vara särskilt vacker för att vara fotogenisk. Det handlar istället om att ha en sym­met­risk, tydlig och intressant grundstruktur. Detsamma kan hävdas också för andra motiv. Efter min lilla demonstration föreslog Bengt att alla som ville skulle göra sina egna för­vandlingar av samma originalbild. Jag har lovat ta fram ett par bilder som kan passa för experimentet och hoppas skicka ut filerna i början av juni.

Visst ja! När Jörgen grävde fram teman till augustimötet hittade han Gång och Tiden. De verkar ju nästan vara syskon, men det finns säkert många kluriga tolkningar som väntar på sin fotograf. Sen undrar ni kanske över rubriken. Översatt från latinet ska den uttydas ’omväxling förnöjer’. Jag slutar med att önska alla en omväxlande och välgörande sommar!

Temabilder med teman Högtflygande och Grannar: