Månadsmöte den 29 april 2019

Guidad resa i Österlandet och ett magnifikt Grand piano

De 14 medlemmar som deltog i klubbens aprilmöte 2019 fick följa med på en bildresa till Iran. Föreläsare denna gång var en av klubbens egna, Björn Koefoed, som är gift med en iranska. Vi fick bland annat vandra runt i Isfahan, som inte är lika berömt men gott kan tävla med Alhambra ifråga om islamsk arkitektur av högsta klass. Typisk för islamsk konst är den mästerliga leken med geometriska former, baserad på avancerad matematik. Samma uttrycksmedel kunde vi också beskåda under ett besök i basarerna. Istället för mosaik var materialet där färgstarka kryddor! Även om en stor del av bilderna visade sevärdheter av äldre datum, så fick vi också glimtar av dagens Iran. Landet är mer påverkat av västerländsk kultur än många andra länder i den islamska världen, men politiskt lyder det under samma teokratiska system som till exempel ärkefienden Saudiarabien.

När vi tackat Björn för vår långväga utflykt blev det förstås kaffe – med doppa som lyckligtvis ankom i tid trots att Gunnar (som ansvarade för den detaljen) blev försenad på grund av sedvanligt tågtrassel. Under pausen dukade vi upp ett bokbord med rester från vår gamla klubblokal i Högbrunn. Alla kunde ta för sig vad de fann intressant och åtminstone hälften försvann, vilket var välkommet eftersom vi inte längre har någonstans att lagra vare sig föremål eller böcker. Det som inte kan säljas får gå till Öppen Hand.

Månadens bilder hade som teman Hinder och Strängar. Intressantast var nog Bengts bild av innandömet i ett snart 200 år gammalt piano! Det förstklassiska hantverket gjorde sig väl på bild och enligt ägaren har det fortfarande en underbar klang. Beundranvärd gamling!

Naturligvis var det Björn som drog nästa månadsteman och han fiskade upp GRANNAR och HÖGTFLYGANDE. Vem/vad som kommer att flyga högst tror vi oss alla veta, men det låter jag vara osagt tills vi ses i slutet av maj.

Månadens bilder på tema Hinder och/eller Strängar: