Månadsmöte den 25 mars 2019

Drillsnäppa, vattenrall och andra flygande dinosaurier

I min bokhylla står fyra hemskt tunga böcker (2000 sidor i stort format) som tillhört mina käraste vänner sedan barnsben. De bär titeln Våra fåglar i Norden och har en magnifik helsidesplansch i färg för varje fågelart. Men – alla avbildar de uppstoppade djur! När mina älskade dinosaurier dök upp till fotoklubbens marsmöte var det istället som finstämda bilder av livslevande fåglar, fångade av fotografen Mauri Karlsberg. Det tog ordentlig tid innan hela sortimentet från andfåglar till ugglor visat upp sig, men de var alla ren ögonfröjd. Och säkert var det fler än jag som förvånades över att så många av dem finns inom nära räckhåll, många till och med på platser som tillhör vår vardagstillvaro. Det var verkligen en tankeställare. ”Varför har vi inte sett dem?” utbrast någon, och många andra tänkte säkert detsamma. Men det handlar inte bara om att ha ögonen öppna. Man måste också ha tålamod och det har uppenbarligen Mauri gott om.

Lite synd var det dock att vi inte kunde njuta längre av vissa bilder, för det fanns många som hade starka fotografiska meriter även bortsett från att de fantastiska ”supermodellerna”. Nu blev det emellanåt mer en modevisning på catwalken, där det ju brukar gå undan värre. Kanske Mauri kan tänka sig att göra ett återbesök med ett urval om 50 av de bilder han tycker bäst om?

Efter kaffepausen skulle vi förstås som vanligt bekika våra egna bildalster kring Hårt och Lek. Bidragen var ovanligt få denna afton och det var lika så gott, för åtminstone mina bildögon hade svårt att ta emot mer. Till aprilmötet ska vi göra tolkningar av Hinder och Strängar och då har vi förhoppningsvis varit flitigare.

Till sist kan förtäljas att vi hade besök av fyra ”spioner” från Trosa, som ville kontrollera vad vi har för oss. Nu hoppas vi att de fick ett så gott intryck att de genast anmäler sig som nya medlemmar i vår fina fotoklubb.

Bilder till månadens teman Lek och Hårt: