Månadens fotoaktivitet den 10 mars 2019 – speedlight blixt

Vi var 11 fotoklubbsmedlemmar som deltog och vi fick lära oss om hur man kan använda speedlight blixt. Aktiviteten leddes av Joakim Berndes.

Joakim var som vanligt en mycket kunnig, pedagogisk och entusiastisk lärare. Den första delen ägnades åt teori. Joakim delgav oss mycket om blixtljus. Viktigt när man fotograferar med blixt är både ljusbild och ljuskälla.  Storleken på ljuskällan påverkar hur skarp gränsen mellan ljus och skugga blir (ofta benämnt ”hårt” resp. ”mjukt” ljus). Han berättade hur man inomhus kan studsa blixten mot tak eller väggar för att därigenom få en stor ljuskälla (störrre ljuskälla ger mjukare ljus). Efter den goda fikastunden med gott kaffebröd och frukt var det dags för lite praktik.

Joakim fotograferade några porträtt på Birgitta med blixten i olika lägen. Det blev väldigt tydligt hur olika bilderna blir beroende hur man väljer att använda blixten. Vi fick även prova på att använda blixt utomhus- Även här kunde vi se skillnad på hur olika bilderna blir beroende på hur man använder och ställer in blixten. Efter ca 4 timmar var deltagarna mycket nöjda med dagen.

Det enda som var tråkigt var att det var sista chansen att få del av Joakims kunnande på plats hos oss i fotoklubben eftersom hans familj snart flyttar till Järvsö. Någon visade sina tårar och andra höll dem inombords.