Månadsmöte 25 februari 2019

Känslosamt årsmöte, fyrbeningar och plastpåsar

Årsmötet 2019 avklarades i rekordfart utan några som helst utvidgningar från dagordningen. Men sen blev det både annorlunda och känslosamt. Två av styrelsens mest ”prominenta” medlem­mar, Joakim Berndes och Gun Johansson, lämnade sina uppdrag och undertecknad hade tagit på sig att stå för avtackningen. Det var ingen tung uppgift. Jag hade bara att stapla lovorden i den trygga förvissningen att ingen av de närvarande tyckte annorlunda.

Och det fanns mycket att tacka för. När Joakim tog över ordförandeskapet 2014 befann sig klubben i en riktigt djup svacka. Redan innan året var slut hade han med sin otroliga energi och entu­siasm fått fart på verksamheten och rekryterat nya medlemmar. När han efter fyra år lämnade över rodret hade Nyköpings Fotoklubb totalt förändrats. Och bäst av allt, han har varit en riktig ”pappa” som lärt sina ”barn” att stå på egna ben. När han nu packar ihop hustru, tre barn och kamerautrustning (kanske lite annat bohag också …) och drar till Järvsö, betyder det inte att klubben kommer att pysa ihop som en punkterad ballong. Men visst känns det vemodigt att vinka farväl.

De klubbmedlemmar som upplevt åren med Joakim vid styret kommer inte att glömma honom. Men vi vill heller inte att han ska glömma oss. Så istället för sedvanliga tulpaner fick han med sig en flask­lilja (Beuaticarnes recurvara) som kan växa upp till taket men lyckligtvis väldigt långsamt. Tanken är att Joakim varje dag för resten av sitt liv ska påminnas om Nyköpings Fotoklubb! Fast det kräver förstås att han vårdar ”kålroten” (så ser den ut i nuvarande till­stånd) lika väl som han skött Nyköpings Fotoklubb.

Nu har Joakim inte varit ensam om att lyfta upp klubben till nya höjder. Den tid klubben befann sig på botten är tyvärr förlorad för historien. Arkivet är tomt. Men när Gun tillträdde som sekre­terare blev det annan ordning. Nu har administrationen en fast struktur, som vi kan fortsätta att bygga vidare på, och i arkivet växer dokumentationen. De personer som deltagit i styrelsearbetet under Guns tid ska särskilt minnas de gånger vi fick hålla möten på hennes älskade Fredö. Och särskilt Joakim kommer att sakna hennes kladdmuffins. Gun blir i alla fall kvar i klubben, så hon fick gula rosor istället för ”kålrot”.

Efter avtackningen tog Joakim oss på en resa genom sitt liv som fotograf. En resa som påminde om min egen och säkert många andras. Som vanligt var han en bra guide. I början kastar man sig över allt och alla, i tid och otid. Och det är säkert nyttig övning, för under tiden blir man tekniskt duktigare. Efter en lång färd inser man så var ens fotografiska hjärta hör hemma. Då börjar den verkliga resan.

Sen var alla (24 pers) väldigt sugna på ”fika” (inbegriper téblask) och tillfälle att snacka med varandra. Till sist gick vi förstås igenom månadens temabilder (Djur och Slöseri). Det blev flera bra häst­bilder, några mysiga katter, en hungrig myra och en storögd stekel, en groda, en känguru, hästar, några äckliga ox­filéför­pack­ningar, två misslyckade försök att bränna upp (falska) sedlar och en hög med icke åter­bru­kade plastkassar. Det är i vart fall vad jag minns i skrivande stund.

Teman nästa gång är Lek och Hårt. Gillar ni dem inte, så skyll på Joakim som drog lotten.

Bilder med tema DJUR och/eller SLÖSERI: