Månadsmöte den 26 november 2018

Jordenruntresa och lite nyheter

Snart är det jul och Nyköpings fotoklubb haft sitt sista månadsmöte under år 2018. Inte vet jag vart det året tog vägen. Men livet går vidare och när nyårsklockorna klämtat går klubben in i sitt 75:e verksamhetsår. Det bör vi väl fira?

Detta ska dock handla om vårt novembermöte, som inleddes med bildförevisning av årets sista gäst, naturfotografen Stefan Rosengren. Han tog oss med på en lång resa runt jorden, från Alaska till Antarktis och Galapagos till Sörmland samt et antal vackra platser däremellan. Det blev många bilder på näthinnan. I skrivande stund minns jag bäst några läckert diffusa fågelbilder.

Gästen kom också med en julklapp: en tjock bunt med fototidskriften Camera Natura. Dem ska vi ta fram vid våra möten, så att den som vill kan låna hem exemplar mellan träffarna. Tack för den gåvan, Stefan! Sen var det många som använde kaffepausen (med Håkans hembakade bullar och sockerkaka) till att bekika Tamrons zoomobjektiv 150–600 mm, som Stefan tagit med sig för att tipsa fågelfotografer som saknar guld i fickorna.

Innan det var dags att gå igenom månadens bilder på temat Musik, blev det en stunds diskussion kring kommande verksamhet. De närvarande medlemmarna (18 st.) beslöt att klubbens Facebooksida ska göras om så att den bara är tillgänglig för medlemmar. Förhopp­ningen är att fler då ska känna för att lägga in bilder.

Vi ska också pröva Jörgens idé att var och en (frivilligt förstås) sammanställer en liten digital utställning om 5–10 egna bilder. Tanken är att dessa miniutställningar ska kunna visas i olika sammanhang, inom klubben eller för utomstående. Kanske som ett led i nästa års jubileums­firande?

Eva konstaterade att antalet temabilder sjunkit de senaste månaderna och undrade varför. Det ledde till ett beslut att ha dubbla månadsteman, ett förhållandevis konkret av samma typ som hittills och ett mer abstrakt med vidare ram för tolkningar. Undertecknad ska komma med nya ”tema-lotter” till januarimötet, och den som vill kan mejla/messa förslag direkt till mig eller via klubbens info-adress. Ur vår nuvarande samling lät vi som vanligt gästen dra temat för nästa möte. Det blev Träd. Till detta har jag lagt Intrång. Januari månads teman är alltså TRÄD och INTRÅNG. Det är fritt fram att bidra med en bild per tema eller två bilder för ett av dem.

När vi till sist tittat igenom kvällens bildskörd och bland annat häpnat över Jitka som skräck­injagande Manson-kopia var det hög tid att dra hemåt. Ganska nöjda med vårt fotoklubbsår 2018 tror jag och hoppas övriga medlemmar instämmer.

Temabilder MUSIK: