Månadsmöte 24 september 2018

Fejkad fotokonst från sent 1800-tal – med produktbeskrivning

Nu är vi 18 medlemmar i Nyköpings Fotoklubb som vet hur man tillverkar bilder som andas 1800-tal! Innan vi kan skapa lika vackra bilder som vår gäst vid septembermötet, Olof Näslund, lär vi dock behöva mycken träning. Om vi nu alls har vad som krävs för att åstadkomma romantiska, mystiska, skira och eleganta ”växtporträtt” i dämpade färger med sepia som grundton. Eller något liknande.

Olof har i många år verkat som pressfotograf men är nu pensionerad (på halvtid, ännu tar han uppdrag) och njuter av att få skapa konstverk som trotsar alla regler och förväntningar. Några av oss hade sett hans utställning på NK-villan i somras och undrat mycket över hans teknik. Till vår stora glädje tycks Olof inte känna behov av att vara lika mystisk som sina bilder. Så när bildvisningen var över satte han sig vid datorn och gav oss en instruktiv lektion i hur man använder Photoshop och en skanner till att göra ”fejkade” konstverk. Synnerligen generöst.

Och inspirerande. Oftast när vi ser bilder vi tycker om, stannar det vid ögonblickets upplevelse, för vi vet inte hur vi ska omvandla vad vi sett till verktyg i vårt eget skapande. Den här gången fick vi förutom en fin upplevelse också redskap att ta med oss hem och göra egna konstverk. För visst är Olofs bilder konstverk. Äkta sådana. Vi tackar och hoppas kunna bruka båda gåvorna. Heder åt en sådan konstnär.

Till sist, jag tror alla njöt av bildvisningen, men jag kan intyga att den inte på långt när gjorde verken full rättvisa. Och det berodde inte bara på apparaturen. Skillnaden mellan digitala projektioner och fotografiska utskrifter är markant. Så har man bilder man tycker riktigt mycket om och kanske vill lämna kvar till efterlevande, bör man låta göra goda utskrifter på syrafritt papper. Då kan det rentav hända att en grupp amatörfotografer på 2100-talet inspireras till att fejka bilder från 2000-talet!

Kaffepausen brukar dra ut på tiden. Inte så denna gång och orsaken var skamlig. För första gången (kanske någonsin i klubbens historia) fanns det inget kaffebröd och ingen hade kokat kaffe. Det var också ont om femkronor till automatkaffe. Synnerligen snöpligt

Men månadens bilder bjöd på flera kluriga lösningar på temat Stilleben, så det blev som vanligt en hel del goda skratt. Ingen svalt ihjäl och alla verkade mycket nöjda med kvällens program när de drog hemåt. Kanske funderade någon på hur hen skulle kunna utnyttja sin skanner för att illustrera nästa månadstema? Som är GLÄDJE.

Temabilder STILLEBEN: