Månadsmöte den 28 maj 2018

Studiofotografi och goda skratt

Säsongens sista månadsmöte slutade med en skrattfest. Men till den saken återkommer jag. Kvällens inledning var ett besök av Marie Linderholm, som driver fotostudion Bildproffsen i Nyköping. Vid klubbens utställningar under de senaste två åren (hela sex stycken) har Marie varit oss till stor hjälp, och nu hade vi bett henne dela med sig lite av vad hon lärt av dryga 30 år som studiofotograf. Marie inledde med några råd om hur man bemöter sina ”offer”. Viktigaste regeln är att aldrig säga något negativt. Även om modellen är ”hopplös” och det mesta går på tok, är det bara att ge sken av det motsatta. Negativa ord drar ner både humör och mungipor och ger dåliga bilder. Och, förklarade Marie, vad som händer under tagningen är egentligen betydelse­löst. Det är bara de färdiga bilderna som räknas. När det handlar om privata snapshots är ofta omständig­heterna bakom lika viktiga som det fotografiska minnet. Men vänder man sig till en studio för att bli porträtterad handlar allt om resultatet. Slutet gott allting gott.

Att fixa det där goda slutet kan dock vara väl så knepigt, det kunde Marie illustrera med många lustiga exempel. De flesta handlade förstås om barn. Fast det är ju deras föräldrar som orsakar de svåraste problemen. Efteråt blir incidenterna till roliga historier och vi skrattade glatt åt Maries vedermödor, men att det mången gång är en rätt urlakad fotograf som tackar kunderna adjö är lätt att förstå.

Efter historieberättandet blev det praktiska övningar i de två provisoriska studior som utrustats med blixtar, ”paraplyer” och annat. De deltagare som tagit med sig egna kameror knäppte och frågade och Marie demonstrerade och svarade. Med samma charm och älskvärdhet som vi i klubben vant oss vid.

När det efter kaffepausen var dags att gå igenom månadens bilder var de 22 närvarande (inkl. Marie) uppenbarligen redan på riktigt gott humör. Temat var Ingång, vilket genast inbjöd till en intrasslad ordlek om ”ingångar” som likaväl kunde vara ”utgångar”, eller ”undergångar” och någon gång rentav ”övergångar”. Fotografernas utläggningar om sina bakomliggande avsikter förlöste en rad fnittriga kommentarer. När det så dök upp några uppenbart skämtsamma motivval (t.ex. hade någon, genom att sätta till ett litet öga, förvandlat skavankerna i en gammal trädstam till en uggla i sin bohåla – mycket lyckat!) var den inledningsvis omtalade skrattfesten igång.

Naturligtvis var det Marie som fick dra bildtemat till augustimötet. Det blev KROKIGT. Vilket ju rimmar på ”tokigt” … hmm. Vi ses igen i augusti!

Temabilder INGÅNG: