Månadsmöte den 23 april 2018

Företagsamhet och blåsippor

Huj, vad tiden drar iväg! Det var ju alldeles nyss som jag berättade om klubbens marsmöte och nu har vi klarat av ännu en månadsträff. Tiden mellan mötena blev också ovanligt kort, eftersom sista ­mån­dagen i april infaller på Valborg, en dag då det finns andra sätt att roa sig än att träffa klubbkam­rater. Så aprilmötet fick läggas en vecka tidigare. Men att tiden går för fort hävdar jag ändå …

Den här gången underhölls vi av två företagsamma personer vid namn Therése och Johanna, som skapat sin egen bildbyrå, döpt till Klarabilden. De tar emot fotouppdrag, varvid Therése står för fotograferandet och Johanna för bildredigering och grafisk utformning. De två tycktes känna var­andra väl och fungera som ett välsmort arbetsteam. Jag avundas dem lite, för det finns få ting som är så givande som ett kreativt samarbete.

Vi fick se en rad exempel på uppdrag av vitt skilda slag, huvudsakligen från företag och institutioner. Beställningarna kan gälla hemsidor, reklam, reportage, porträttfoto och mycket annat men bröllop och barnfoto tackar Klarabilden nej till. Båda företagarna har också andra jobb, så det handlade inte om att förtjäna bådas fulla uppehälle, då hade de nog fått acceptera både brudar och bebisar. Som det nu är kan de sovra bland uppdragen, som mest tycktes nå dem via djungel­trum­man. Och det visar ju att kunderna blir nöjda med både resultat och priser. Inte illa! Det var både intressant och positivt att ta del av Therése och Johannas satsning. Nyköpings fotoklubb önskar dem all lycka till!

Till kaffet hade Gunnar (eller var det Eva) införskaffat tre olika sorters sötebröd och Joakim, som är en riktig godisgris, prövade ­två. Jag tog istället två bitar av den med lemon curd-smak. Mums. Nästa programpunkt var som sig bör månadens bilder, som handlade om Blommor. Och nog blommade det på bildduken, mest vår­blommor naturligtvis, men det betydde inte att det saknades variation. Besynnerligt att blåsippor kan se så olika ut, beroende på vem som håller i kameran! Undertecknad hade experimen­terat lite med sina blomster (inte blåsippor dock) och dragit i Photoshops juste­rings­reglage, men det räcker med lite olika vinklar och ljus så är ingen sippa längre den andra lik. Det förekom viss klagan över att blommor är svåra att plåta, men månadens blomsterrabatt visade att det i Nyköpings Foto­klubb pågår ett väldigt lyckat ”utvecklingsarbete”. Hurra, vad vi är bra!

Som vanligt var det gästerna som fick dra nästa månadstema. Det blev INGÅNG. Säsongens sista bildvisning lovar alltså bli ett tufft ”examensarbete”. Spännande, tycker jag.

Temabilder: Blommor