Månadsmöte 26 mars 2018

Fotografisk profil, hembakat och många Upprepningar

Ännu hade våren inte hittat till Nyköping men det var ändå betydligt lättare att ta sig till fotoklubbens marsmöte än månaden innan. Och eftersom det hunnit bli sommartid sken ännu solen. Hurra för den! Vår nye ordförande Gunnar kunde räkna in nitton deltagare, inklusive sin egen upphöjda person, innan han bjöd in till första programpunkten.

För andra månadsmötet i rad blev det bildvisning av en klubbmedlem, den här gången var det dags för Lise-Lotte Spontón. Det blev många finstämda naturbilder, några med nästan ”bibliskt” ljus, de flesta i svartvitt. Fotografen uttryckte viss förkärlek för svartvitt (det har vi också sett i utställnings­sammanhang) men smaken är ju delad. När valet stod mellan samma landskap i svartvitt respektive färg, gick meningarna klart isär. Nu visade Lise-Lotte inte bara naturbilder, så det blev också en hel del färg. Men när hon mot slutet återkom till svartvitt och dessutom oskärpa, blev det tydligt vad som är hennes speciella profil som fotograf. Personligen finner jag de här ”medlemsvisningarna” mycket givande och tror att det förstärker gemenskapen inom klubben att vi bättre lär känna varandras ”fotogra­fiska identiteter”. Dessutom är det, som jag själv deklarerade förra månaden, väldigt roligt att få visa upp sina bilder. Detsamma tyckte både Pontus och Lise-Lotte, det vet jag bestämt, och jag tror det gäller oss alla.

Sen var det dags för kaffepaus och en massa prat om stort och smått, foto och annat. Gun hade bakat en jättegod kaka med körsbär och vaniljkräm och sådant förhöjer ju stämningen ännu ett snäpp. Så småningom föste Gunnar (som förresten skötte sig utmärkt, vilket bara var väntat) in oss för kvällens andra pass med genomgång av månadens temabilder och lite information. Det blev många tolkningar av temat ”Upprepning”: allt från en ”myrstack” av bruna pingvinungar i Sydgeorgien och färggranna cykelställ i Nyköpings centrum till ett antal versioner av samma landskapsbild med olika ”dragningar i färgverktyget”. Temat visade sig också uppmuntra till många skämtsamma verbala upprepningar!

Nu återstår faktiskt bara två månader av ”vårterminen”, men Eva, som håller reda på programutbud, tider och vad därtill hör, läste upp en lång rad aktiviteter. Listan omfattar 7 programpunkter, vartill kommer två arbetsmöten inför Uvsta-utställningen i juni. Så vi kör på!

Nästa månadstema? Jo, det blev BLOMMOR. Så hinner inte våren hit dessförinnan, blir det i alla fall en vårlig bildvisning på vårt aprilmöte.

Temabilder ”UPPREPNING”