Månadsmöte den 26 februari 2018

Årsmöte i Oväder

Årsmötet 2018 kommer i klubbens historik att förknippas med ”snökanoner” och ett sjudundrande Oväder. 16 tappra personer hade ändå utmanat snö och vind för att frita 1917 års styrelse från dess tunga ansvar och flytta över bördan på nästa styrelse. Mötets början blev en smula kaotiskt. Folk kom drösande, vilket orsakade en akademisk kvart och mer, innan Gunnar tog tag i saken och fick igång förhandlingarna – som sen också blev något längre än beräknat. Inte på grund av skilda åsikter eller sakproblem. Men hur lättvindigt får man egentligen ta sig igenom ett årsmöte? Vad kan man förvänta sig att deltagarna har läst igenom hemmavid? Och vad bör rimligen läsas upp för de närvarande? Det blev en kompromisslösning (oftast bästa sortens lösning).

Därefter var det dags att fastställa styrelsen för 2018. Pontus har ju tyvärr lämnat både klubben och Nyköping, och efter lång och trogen tjänst tyckte Inga att det var dags lämna plats för nya krafter. Som blir Margareta Eklund och Jörgen Engström. Sen hade Joakim bett att få lämna över ord­förande­klubban, eftersom han behöver ägna mer tid åt familjelivet. Nästa namn på listan över ordföranden, från 1944 till idag, blir alltså Gunnar Åhlander. Men Joakim blir ändå kvar i styrelsen. Det bådar gott, för han har den ovanliga förmågan att sprida sin energi till andra.

Efter att styrelsen gnuggat geniknölarna i mer än ett år finns det nu ett förslag till nya stadgar. Dessa utgör varje förenings juridiska fundament, så de får sannerligen inte behandlas hur som helst. Änd­ringar kräver beslut av minst ett årsmöte och en extra stämma, så att alla får möjlighet att påverka dem (inga kompromisser på den punkten). Nu blev det ett första godkännande, som ska följas av ett andra under våren, men de nya stadgarna träder inte i kraft förrän vid årsmötet 2019.

När så årsmötet var avklarat (Gunnar glömde slå klubban i bordet men han lär sig nog snart hur njutningsfull denna handling kan vara), var det dags för undertecknad att stå för kvällens ”under­hållning”, dvs. att visa egna bilder. Uppdraget, som var självpåtaget, visade sig kosta oväntad vånda. Tills jag insåg att jag nog missuppfattat något. Jag skulle ju bara visa bilder för mina foto­kompisar i Nyköping – inte hänga ut på Louvren i Paris. Då gick det lättare att välja bilder och jag tror att de fick en del ”gillanden”. Nu hoppas jag fler gör detsamma. Det är alls inte farligt men riktigt roligt!

Efter kaffet återstod att titta igenom månadens bilder – på det högeligen aktuella temat Oväder. Några bilder var uppenbarligen dagsfärska. Inte illa!  En vänskaplig fight mellan mig och Annika om vem som skulle dra lott resulterade i temat UPPREPNING. Som bör kunna leda till många olika tolkningar.

Sen skulle den nya styrelsen ha konstituerande möte så vi andra fick snällt packa oss ut i snöyran och försöka ta oss hem. Erik och jag klarade oss med möda till Brandkärr, så jag hoppas att alla som bor utanför stan hittade hem.

Temabild: OVÄDER