Vad är en bra bild? Del 2 den 9 december 2017

Annika hade kallat till fortsatta samtal och fördjupning runt ämnet. Vi var 9 medlemmar från fotoklubben som mötte upp i Studiefrämjandets lokaler lördagen den 9 december.

Frågan om vad som är en bra bild går naturligtvis inte att ge ett entydigt svar på. Ett foto av ett barn på ett födelsedagskalas kan vara en bra bild för barnets nära släktingar, men för andra personer bilden bara är ännu en födelsedagsbild på ett barn. En bild på en produkt som hjälper försäljningen av produkten kan vara mycket bra för företaget, men för en utomstående är bilden ofta bara en produktbild..

Kort sagt: En bild kan vara en bra bild för några men inte för andra.

Som underlag för mötet hade vi från förra mötet fått i uppgift att fota en bild på tema ”Kaos” och ta med en bild obehandlad och samma bild efter bildredigering.

Det var givande att ta del av medlemmarnas bilder och hur de hade tolkat temat. Likaså var det intressant att höra hur pass olika associationer de väckte hos åskådarna.

Plötsligt hade mötets 2 timmar flugit iväg.

Del 3 kommer att äga rum nästa år, närmare bestämt 10 februari kl. 14-16  i samma lokal.  Till det mötet uppmanades deltagarna att ta med en bild på temat ”Känsla med hjälp av arkitektur”.

Bosse