Månadsmöte den 27 november 2017

Bilder med mycket hjärta.

Så har vi kommit nästan till slutet av fotoåret 2017. Som jag efter tio år som medlem av Nyköpings fotoklubb räknar som det allra bästa. Av flera skäl. Så aktiv som klubben varit detta år har den inte varit sedan 1980-talet. Tro mig, jag har läst i källorna! Vi har haft stadigt välbesökta månadsmöten, en rad aktiviteter och tre större utställningar. Dessutom har vi bildat tre specialgrupper som träffas vid sidan om de allmänna mötena. Faktiskt har det ibland känts en smula stressigt. Men samarbetet har gott som smort och samvaron varit alltigenom angenäm. Den bygger numera helt på tillit och en gemensam kärlek till bilder. Precis som det skall vara i en förening med ”passionerade foto­grafer” för att citera ordförande Joakim. Årets sista månadsmöte var inget undantag, även om vi var något färre än vanligt. Enligt närvarolistan 19, fast jag räknade till 20.

Programmet började med att Pontus visade bilder ”som representerade hans foto-jag”. Och det blev just såna bilder som vi lärt oss förknippa honom med. Varma, mjuka och ”närgångna” bilder av främst natur. De allra flesta från väg 219 och trakten runt Sjösa och Nynäs, Pontus dagliga rutt mellan hemmet och arbetet. Den långvariga bekantskapen mellan fotograf och motiv var också uppenbar i bilderna – och antagligen förklaringen till deras kärleksfulla möte. Tyvärr skall Pontus flytta från Nyköping och det tycker vi alls inte om. Han kommer att bli saknad men förhoppningsvis kan vi hålla kontakten. Kanske genom samarbete med hans nya fotoklubb, för självklart vill han leta redan på en sådan, även om han ännu inte vet vilken.

Sen demonstrerade Erik en foto-app med namnet ”Set a Light Studio”, dvs. en virtuell studio där man kan placera ”fotorealistiska” modeller och belysa dem från olika vinklar. Ett utmärkt pro­gram om man vill lära sig ljussättning, men man bör nog lägga till lite eget skapande för att inte porträtten skall bli alltför ”programmerade”. Grundversionen kostar 40–60 € och kan sökas på https://www.elixxier.com/en/shop/index.php.

Sen var det i alla fall dags för kaffe och kaka. Fast det blev just ingen ”matro” för kaffebordet var fullt med prylar som flera medlemmar ville skänka bort eller sälja till superpris. Allt bytte inte ägare men rätt många gick hem med en ny mojäng eller fotobok, inklusive undertecknad.

Men än var inte kvällen slut. Efter Pontus ömsinta bilder passade det fint med månadens bildtema Kärlek. Svårt tyckte några, men bland resultaten fanns minsann både hjärta och kreativa tolk­ningar. Som vanligt var det också roligt att höra hur bilderna kommit till. Ibland är det omständig­heterna kring bilden, i andra fall de tekniska lösningarna som förhöjer visningen av våra temabilder.

Ur burken med temaförslag drog Pontus denna kväll ”Svalka”. Nu blir det väl mycket vatten, tänkte jag, men antagligen blir jag överraskad. Det dröjer dock till nästa månadmöte som blir den 29 januari och endast en bild behöver vara på månadstemat. Den andra kan vara vilken som helst bild ni gärna vill visa upp och få bedömd av Camilla Grönbladh från Moderskeppet som blir vår första gäst år 2018. Båda bilderna måste dock vara insända senast den 15 januari.