Månadsmöte 30 oktober 2017

Kreativitet och förfall.

Uppslutningen till klubbens oktobermöte var som vanligt god (21 medlemmar) och programmet fullmatat. Som första punkt berättade Annika och Jitka om den distanskurs i foto vid Hellidens folkhögskola de deltagit i. Att deras presentation var både instruktiv och intressant förstås av att vi var flera som efteråt funderade på att anmäla oss till årets kurs. Eller kanske till nästa år, för nu var det lite sent påtänkt.

Både Annika och Jitka tyckte att kursen varit nyttig. Annika främst för att den varit kreativt förlösande. Nu kunde hon släppa låsningar hon dragits med i åratal, såsom att bilderna måste vara skarpa, ha vågräta horisonter och alla de andra gamla ”fördomarna”. Jitkas kreativitet var redan tillräckligt lössläppt (det tycker i alla fall hennes klubbkompisar), så hennes viktigaste läxa var att bildbedömning är något man behöver lära sig. Kursen byggde i hög grad på deltagarnas kritik av varandras alster, men få förmådde åstadkomma mer än enkla utrop som ”toppenbild” och andra superlativer. Det bästa med kursen verkar enligt vad jag förstod ha varit tvånget att skapa under villkor som andra bestämt. Att inte kunna luta sig på invanda lösningar. Då måste man spänna musklerna och det gör nytta.

Kaffepausen var lika pratglad som vanligt. Sen var det tid för månadens bilder. Temat var Förfall och bildskörden riklig. Den bestod inte bara av gamla byggnader, faktiskt innehöll den nog fler bilvrak än fallfärdiga hus. Inget är ju en så ”förförande förstörare” som rost. Men det visades en hel del andra exempel på bildskönt förfall, och häftigaste perspektivet var inifrån en av åren urgröpt trädstam! Kreativitet frodas även utanför kursprogram.

Men kvällen var ännu inte slut. Styrelsen hade lovat Kristinehamns fotoklubb att vi skulle vara jury i deras tävling mellan sju bildkollektioner och lämna utslaget innan den 1 november. Så det var hög tid att leverera. Hur bra vi var som bildbedömare får vara osagt, nu behövde vi lyckligtvis bara rangordna bidragen. Ett par dagar senare kommenterade Kristinehamn. Samma bilder hade också gått till fotoklubben i Åmål och resultaten skilde sig betydligt. Vilket visar att tävlingar likaväl kan utbytas mot lotterier. Ändå fortsätter tävlandet; igår kom det en förfrågan från Kinna fotoklubb. Jag tycker vi skall kampanja för vår egen modell!

Sen drog vi alla hemåt i höstmörkret. Troligen lite trötta men förhoppningsvis nöjda. Jag med en vacker bok under armen och lite extra värme i hjärtat. Tack snälla fotokompisar för den! Nästa månadstema är förresten Kärlek.

Här är bilderna till temat: Förfall