Vad är en bra bild?

Lördagen den 14 oktober träffades 6 medlemmar från Nyköpings Fotoklubb i Studiefrämjandets lokaler för att försöka besvara rubrikens fråga.

Det är förstås omöjligt att svara entydigt på den frågan. Fotografering är ju en av flera konstarter och det vore trist om alla betraktare vore eniga om ett konstverk. Olika personer tycker och tänker helt enkelt olika om samma bild.

Men själva diskussionen om rubrikens fråga är intressant, givande och utvecklande.

Vi tittade på och diskuterade runt några bilder under ett par timmar på eftermiddagen. Många tankeväckande synpunkter kom fram.

De närvarande tyckte att träffen hade varit så bra att det bestämdes att göra om det. Kl. 14 den 9 december närmare bestämt. Då blir det ett tema för bilderna, ”Kaos”, och helst 2 versioner av samma bild, en oredigerad och en redigerad.

Naturligtvis är alla medlemmar välkomna att delta då.

Bo Enell