Månadsmöte 25 september 2017

Månadsmöte utan ”pappa”!

Att det var Joakim som fick liv i vår klubb igen efter några sorgliga år har redan utbasunerats på denna hemsida och förtjänar gott att repeteras. Men nu vill jag ge honom ännu mera pris, för han verkar ha lyckats med en ännu större bedrift: Att göra Nyköpings Fotoklubb självgående! Han har förvisso många gånger deklarerat att vi visst klarar att hålla skutan på kurs även om kapten inte står på bryggan, men vi har inte riktigt trott honom och vid några tillfällen följdriktigt tappat styrfart. Men Joakim är numera trebarnsfar och har viktigare uppgifter än att vara ”klubbpappa”, så vi fick hålla septembermöte utan honom Och klarade det med glans!

Gunnar agerade stand-in för ordföranden, med nödvändig assistans av Eva (när händer vad och var) och tekniskt biträde från diverse personer. Han informerade först om programmet för hösten, som åter­finns på annan plats på denna hemsida och är riktigt imponerande.

Därpå satte vi igång med kvällens program, som började med att Håkan Jansson visade ett urval av sina bilder och kommenterade. Det blev både fina svartvita porträtt och slående vyer från Island och Arizona. Sen blev det fler bilder, men av lite blygsammare slag, från månadens ”mitt-i-månaden-aktivitet”. Som var ett fotomaraton i miniformat, föga pretentiöst men både roligt och lärorikt. Det är en typ av aktivitet vi gott kan ha oftare, kanske en per säsong.

Nu var det förstås dags för kaffepausen, som blivit en väldigt uppskattad programpunkt tycks det mig. Inte för att förplägnaden är särskilt läcker (vanligen bara simpelt köpebröd från ICA eller Coop; någon gång förgyllt med hembakad sockerkaka eller liknande), utan för att de närvarande (21 pers) en bit in på programmet grips av en obetvinglig lust att prata i mun på varandra! När jag och Pontus denna kväll gjorde ett försök att utbyta information fick vi faktiskt ge upp. Samvaron var med andra ord mycket hjärtlig men smått bedövande.

Därefter var det dags för fler bilder, nu handlade det om månadens bilder på temat Konst. Några hade avbildat andras mer eller mindre lyckade ”konstverk” men flertalet hade skapat egen fotokonst. Flera lyckade bilder och mycket prat. Numera blir det nästan inga kritiska kommentarer kring bildernas utförande, desto fler om hur de upplevs. Det ser jag som en positiv utveckling. Sen blir det ju en del ”tekniksnack” förstås, men det är som det ska vara. När så Håkan fick dra nästa tema, hittade han lappen med Förfall, ett riktigt tacksamt fotomotiv.

Så ja, Nyköpings Fotoklubb höll septembermöte utan sin ”pappa” och det gick precis så bra som denne förutspått. Bra gjort Joakim!

Kerstin Abukhanfus

Temabilder: KONST