Månadsmöte 28 augusti 2017

Klubbmöte 2017-08-28 i Studiefrämjandets lokaler
Höstterminens första möte och Joakim hälsade medlemmarna välkomna till en ny inspirerande fotosäsong.

21 medlemmar var närvarande och Joakim välkomnade speciellt de 2 nya medlemmarna, Angelica och Håkan.

Kvällens gäst var Gunta Podina,. Hon är utbildad fotojournalist och jobbar som frilansfotograf åt bland annat Nyköpings Kommun. Hon jobbar även med fotoprojekt och har haft utställningar i flera länder.

Hon berättade och visade bilder från några av sina projekt.

Ett var ”De osynliga” som dokumenterade blinda och synskadade personer i Lettland. Efter Sovjettidens fall fick gruppen sämre förutsättningar till arbete.

Ett annat dokumentärt projekt handlar om hemlösa personer i vår omedelbara närhet, d v s Nyköping. Gunta berättade att dessa personer i första hand inte önskade sig ett hem. Deras högsta önskan var kärlek. För att kunna genomföra projektet var en stor del av jobbet att skapa kontakt med människorna.

Ett annat projekt hon visade heter ”Landscapes of memory”, en annorlunda bildberättelse om olika platser fotograferade med en nyckfull kamera som ibland levererade mycket annorlunda bilder.

Sammantaget var det ett mycket intressant föredrag med både vackra men också gripande bilder.
Gunta har en hemsida: gunta.eu

Därefter informerade Joakim och Eva om kommande höst. Bland annat planeras:

• Utställning ”Vår givmilda natur” (Stendörren och Bildproffsen). I Stendörren är det vernissage i Naturum kl. 11 på lördag 2/9
  • ”Fotomaraton”
  • Inspirationsgrupp med Jitka som ledare
  • Annica och Jitka kommer att berätta om sina erfarenheter från en fotokurs de har deltagit i
  • Studiofoto hos Marie på Bildproffsen

Detaljer och tidpunkter kommer ut senare.

Gunta drog nästa månads tema som blir: ”Konst”

Efter kaffepaus visades medlemmarnas bilder på tema ”Harmoni” upp.
Medlemmarna har skickat in många fina bilder som handlar om harmoni och även denna gång var det intressant att se hur man kan tolka ett tema på olika sätt. Joakim uttryckte sin glädje över att klubbmedlemmarna har utvecklats som fotografer.

Joakim påminde de som haft/har bilder med på utställningar (Uvsta/Stendörren) att skicka in dessa till bilder@nykopingsfotoklubb.se.

Annica väckte frågan om det är tänkbart att på något sätt välja ut en bild och analysera den på ett djupare plan för att vi på det sättet ska kunna utvecklas än mer som fotografer.
Joakim och styrelsen tar frågan med sig

Därefter avslutades kvällens möte.

Vid anteckningsblocket: Bo Enell

Här är alla bidrag till temat ”Harmoni”