Månadsmöte 29 maj 2017

När sommaren nu gjort sitt intåg träffades 22 medlemmar för vårens sista klubbmöte.

Eva hälsade välkommen eftersom Joakim som nybliven trebarnsfar denna gång inte kunde vara med.

Jens Alvin, som är pressfotograf på Sörmlands Nyheter, var kvällens gäst. Han visade bilder och berättade om 4 dagar på ön Lesbos i Grekland. Han besökte ön på uppdrag av Sörmlands Nyheter under oktober 2015 . Det var runt den tiden som flyktingströmmen till Grekland kulminerade. Avståndet mellan Turkiet och Lesbos är ”bara” 10 kilometer, men den sträckan var för många flyktingar en fruktansvärt traumatisk upplevelse. Jens hade lyckats fånga många berörande bilder på både lyckan att ha kommit till Europa men även förtvivlan över att flykten hade skilt människor från varandra. Hans berättelser runt bilderna gav en extra dimension.

Efter bildvisningen berättade Eva att det fanns ett antal listor utlagda vid fikabordet som handlar om klubbens kommande aktiviteter:

Aktivitet   Antal anmälda deltagare
Ansvara för aktivitet eller information om något specifikt ämne som rör fotografering 2
Utställare till Nyköpingsplanket 29 juli 10
Funktionär till Nyköpingsplanket 29 juli 8
Ansvara för grundläggande utbildning om ISO, bländare, slutare 1
Ansvara för information om Lightroom och/eller Photoshop 1
Delta i Jitkas inspirationsgrupp 10
Ansvara för längre resa
Berätta om egen fotografering 3
Delta i temadagen i Stendörren 26 augusti 9

Som traditionen bjuder fick Jens dra nästa tema och det blev ”Harmoni”. Vi har nu att hela långa sommaren på oss att fotografera till det temat.

Efter kaffestunden berättade Eva om den senaste aktiviteten som var en utflykt till Sparreholms Ekhagar.

Vi fick även reda på datum för kommande händelser i klubben:

• Utställningen på Uvsta ”Fokus på Nyköping-Staden genom kameraögon” 1-30 juni.
  • Utställningen ”Nyköpingsplanket” den 29 juli.
  • Temadag på Naturum Stendörren 26 augusti.
  • Utställningen ”Vår givmilda natur” på Stendörren 2-30 september.
  • Nästa månadsmöte är den 28 augusti.

De tre utställningarna är inlagda i Evenemangskalendern och SN-guiden. De två första även i SN’s sommarguide.

Därefter blev det bildvisning av månadens bilder. Temat var ”Byggnader”. Även denna gång fick vi se ett brett spektrum av olika tolkningar av temat.

Svante informerade om RIFO som varje år ger ut en årsbok. För de som är intresserade av att skicka in bilder för ev. publicering i årsboken har Svante tagit på sig rollen som samordnare. Vill du försöka få med bilder i årsboken, kontakta då Svante som återkommer med ett lösenord till RSF. Förutom att kandidera med bilder till årsboken kan man delta i olika fototävlingar mm..

Svante visade några bilder från Sparreholm som han tagit med polfilter. Det blev väldigt tydligt hur olika bilder det kan bli av samma motiv beroende på hur ljuset och polfiltret interagerar.

Annika väckte frågan om klubben i framtiden bör ha en punkt på mötena som kan heta ”Vad är en bra bild” där syftet ska vara att diskutera djupare om en eller flera bilder. De närvarande medlemmarna tyckte det var en bra idé.

Vid tangentbordet
Bo Enell