Månadsmöte 27 mars 2017

Åh, vilket härligt samtal!

Numera har vi bara trevliga träffar, men ibland blir något extra givande. Såsom det möte vi avhöll måndagen den 27 mars 2017, då vår rätt färska medlem Jitka Zakovas berättade om sin utveckling som fotograf och illustrerade med valda bilder. Inget särskilt märkvärdigt med det kan tyckas. Men Jitkas ”icke märkvärdiga” sätt att berätta var speciellt och skapade en fin känsla av ömsesidighet. ”Föreläsningen” blev en dialog som skapade delaktighet och till sist ett samtal vi inte riktigt ville avsluta. Men tiden gick fort och man ska ju sluta när det är som bäst. Jag tror det var fler än jag som kände sig ovanligt snälla när de begav sig hemåt.

Högst märkvärdigt var det dock att Jitka utvecklats så snabbt som fotograf. Själv har jag dragit runt med min kamera i femtio år, Jitka har kommit ikapp mig på drygt ett årtionde. ”Grymt sa grisen” men det var väldigt roligt att se. Jag är säker på att alla i klubben förutspår fotografen Jitka en fin framtid och önskar henne all lycka på vägen. Med sig på färden får hon fotoklubbens varma tack för en riktigt givande kväll!

Innan Jitka tog över kvällen hade vi förstås studerat våra egna bilder på temat Nattljus. De många bilderna av Nyköping by night (som förresten ser väldigt storstadsmässigt ut i ”nattljus”) ledde bland annat till tekniska diskussioner om bästa sätten att göra lampljus till ”stjärnor” och kontrollera det svårbemästrade spelet mellan ljusreflexer och vatten. Sen var det dags att smaska kalorier från ett extra välfyllt bord med kaffetilltugg (sannolikt resultatet av en kommunikationsmiss mellan godisleverantörer). Fikasamtalen tenderar bli allt längre och livligare tycks det mig, men det kan väl bara tolkas positivt. Temat för nästa månadsbilder är förresten Samtal.

Summa summarum är att Nyköpings fotoklubb lever och frodas märkvärdigt gott och förhoppningsvis skall fortsätta så i många år framöver. Känns bra.

Tycker Kerstin Abukhanfusa