Månadsmöte 28 november 2016

Massmöte med nostalgi

Så har vi avhållit allra sista månadsmötet i klubblokalen på Ahlbergers väg 11, där vi huserat i hela 35 år. Det kändes en smula sentimentalt för oss som varit med ett tag. Vår trogne revisor Torgny Wiberg hör till dem som var med redan vid inflyttningen 1981. Då fick man skrubba för glatta livet för att över­huvudtaget göra källaren beboelig och Torgny bekände att det nu kändes lite sorgligt att ta farväl. Så är vi ju funtade, att platser där vi samlat på oss många minnen (oavsett om de varit goda eller dåliga) får särskilda ”arkiv” i våra hjärtan. Och visst har vi huttrat och förfrusit tårna på de iskalla golven, men vi har också upplevt många fina stunder i vår källare i Högbrunn. De senaste åren har det mest handlat om månadsmöten, men före digitaliseringen var det många medlemmar som ”bodde” i mörkrum och labb. Jag är säker på att de njöt, för att tillsammans med andra jobba med något man gillar är otroligt lustfyllt. Även med kalla fötter. Så visst är det begripligt om Torgny fick en mindre attack av melankoli.

Denna avskedets kväll var det bra nära att vi sprängde väggarna! Omkring 40 personer trängde in sig i studiorummet för att lyssna på Mikael Ackelmans lektion i fotokonst. Om det var den illustre gästen eller epidemisk nostalgi som drog så mycket folk vet jag inte. Antagligen både ock. Men skaran av medlemmar fick också påfyllning av deltagare från de fotokurser för ensamkommande invandrar­ungdomar som klubben hållit under förliden sommar och höst. Ett högst välkommet tillskott! Vi kan bara hoppas att några av dem får lust och möjlighet att ansluta sig till klubben framöver. Ungdomar med nyfikna ögon är precis vad vi behöver.

Mikael höll ett uppskattat föredrag med många fina bilder. Att han är en van kursledare var uppenbart och många tog till sig av de goda råden. Traditionsenligt fick han avslutningsvis dra temat vi skall ta med oss in på nästa år: VATTEN. Eftersom detta element finns under alla årstider (och i många former) och det dröjer hela två månader tills nästa möte (30 januari 2017), borde det ge stor bildskörd. Också den aktuella kvällen blev det många temabilder. Vårt vackra Sörmland var naturligtvis det mest av­bildade motivet, men det bjöds också på långväga utflykter till bland annat Hawaii och Egypten. Många stäm­ningsfulla bilder – även om inte alla gjorde skillnad på ”landskap” och ”landsbygd”. Fast den som en gång föreslog temat kanske inte heller gjorde den distinktionen?

Med året 2017 börjar vi ett nytt kapitel i Nyköpings Fotoklubbs långa historia. Att hitta en ny egen lokal kan ta tid, men medan sökandet pågår planerar vi att samarbeta med antingen Studiefrämjandet eller Medborgarskolan. De kan erbjuda oss gratis möteslokal (med varmt golv och välutrustat kök!) men det lös­öre vi vill ha kvar får vi lagra ett tag. Verksamheten kan i alla fall fortgå som vanligt och det är det vikti­gaste. Och med lite tur kanske vi kan inviga en ny klubblokal lagom till 75-årsjubileet 2019?

Temabilder Landsbygd