Månadsmöte 26 september 2016

Berättarglädje och bildfantasi

Säsongens andra månadsmöte blev en rundvandring i sörmländsk natur. Vår gäst denna kväll var fotografen Lars Skog, bosatt i Husby-Oppunda. Med många vackra bilder och en smittande berättarglädje ledde han oss runt Vadsjön, längs Husbyån och andra underbara platser och lät oss uppleva ett helt år i den natursköna socknen. Publikens svar blev att ”dit borde vi göra en utflykt!” Det blev alltså bästa tänkbara PR för Husby-trakten och en påminnelse om hur vackert vårt Sörmland är.

Sen blev det som vanligt lite information om ditt och datt och vår utflyttning i synnerhet. Ännu har vi inte hittat vårt nya hem, men Joakim har lagt ut krokar i många vatten och verkar mycket optimistisk. Vill det sig väl, kan uppsägningen bli en riktig lyckospark för klubben.

Kaffepaus med rikligt sockrad kanellängd och luftig morotskaka blev inledningen till kvällens visning av temabilder, som denna gång skulle tolka begreppet Verktyg. Det blev många fina bilder som fyllde ut hela skalan från romantisk nostalgi till grafisk stringens i svart och vitt. Efter att ha varit medlem i tio år nu, tycker jag att översättningarna från ord till bild har blivit allt friare. Tema väljs genom att någon drar en ”lott” ur en burk med teman som medlemmarna föreslagit. Mina farhågor att somliga av dessa teman skulle ”dämpa produktiviteten” har i sanning kommit på skam. Det är numera riktigt spännande att se vad kompisarna hittat på!

Temat för nästa månads bilder drogs av vår gäst (det är numera tradition) som hittade en lapp med temat ”Måla med ljus”. Det väckte förstås viss undran, men Joakim demonstrerade vad han åstadkommit genom att rigga upp en kamera i nattmörkret, öka ISO-talet, ställa slutaren på B (öppen) och sedan ”vifta” med en ficklampa. Det är en lösning, men jag är säker på att nästa möte kommer att ge exempel på många andra.

Efter verktygsbilderna blev det ytterligare bilder från senaste aktiviteten, som var en utflykt till Nynäs. Jag kunde tyvärr inte vara med, men de tolv deltagarna skall ha haft en riktigt fin dag i bästa sensommarväder. Kvällen slutade med planläggning av en kurs i Lightroom, men då måste jag dra mig hemåt. Alla får information från Joakim när kursen blir aktuell. – Däremot kan det vara på plats att redan nu meddela att nästa månadsaktivitet är flyttad till lördagen den 22 oktober. Innan dess deltar klubben i föreningsdagen på Rosvalla den 1 oktober. Full rulle på klubben alltså!