Månadsmöte 29 augusti 2016

Glada möten och många decibel

Så är vi igång igen! Höstens första möte påminde mig om en terminstart i skolan, med glada återseenden efter ”sommarlovet”, en ljudnivå som nästan nådde dagisnivå (lite jobbigt för gamla tantöron, men so what?) och en ordförande som sken som solen.

Något riktigt sommaruppehåll har dock klubben inte haft i år. Hela juni hade vi vår första sommarutställning på Uvsta Östergården (juni 2017 är redan bokad). Samma månad ordnade klubben fotokurs för ensamkommande invandrarungdomar och den gav i augusti efterskörd i form av en utställning på Stadshuset. I oktober skall den upp igen på Culturum. Kursen resulterade dessutom i en fotobok och planer finns att göra detsamma med utställningen på Östergården.

Uvsta utställnings bilder

Som sig bör öppnades säsongens första möte med lite information om vad som komma skall. Den stora frågan är förstås var vi håller hus nästa år, då det nu är helt klart att vi måste lämna Ahlbergers väg (där vi huserat sedan 1981!). Det finns dock redan ett antal förslag och styrelsen hyser ingen oro för att verksamheten inte skall kunna hållas igång. Ännu återstår en lång höst innan det är dags för flytt och programmet ser ut som följer.

17 september          Besök på Nynäs slott

26 september          Möte: gästföreläsare. Bildtema: Verktyg

22 oktober              Besök i Sparreholm (tidig förmiddag)

31 oktober              Möte: Lightroom

19 november           Utställningsteknik (montering, upphängning m.m.)

28 november           Möte: gästföreläsare

14 december           Luciamöte

Därefter var det som vanligt dags att titta på bilder, denna kväll kring temat Stress. Jag tyckte i min enfald att det var ett svårt tema och hade förväntat mig få bidrag. Men det var helt galet tänkt. Det blev lika många bilder som vanligt och många oväntade tolkningar. Så det blev en både rolig och tanke­väckande genomgång. Att vi sedan var sugna på kaffe och sött tilltugg behöver inte nämnas. Under fikat översteg ljudnivån än en gång för lokalen rekommenderade decibel. När jag och någon mer jämrade oss en smula, utbrast Joakim: Härligt, det är ju så här det skall låta!       Sommaraktiviteterna upptog också en bit av mötesprogrammet. Eva rapporterade om den lyckade fotokursen (uppmärksammad i både i Sörmlands Nyheter och Sörmlands­bygden) och visade ett urval av ungdomarnas bilder, som vittnade om både gott bildseende och befri­ande lekfullhet. Sen var det en stunds redovisning av sommarutställningen, som fått många positiva kommentarer från Östergårdens besökare. Variationsrikedomen uppskattades särskilt, liksom att vi försett bilderna med korta kommen­tarer. Lokalen, en gammal ladugård, är väldigt charmig men inte helt lätt att utnyttja på bästa sätt. Till nästa år skall vi tänka om en del, så att det blir en ännu bättre utställning.

Sen var det dags att dra hemåt med huvudet fullt av associationer till temat VERKTYG.

Temabilder STRESS