Möten och aktiviteter april-maj 2016

Nu skall jag berätta vad Nyköpings fotoklubb haft för sig under våren. Vi började med fotokurs för pensionärer, tre måndagar i rad under april. Det blev väldigt lyckat och gav ytterligare några klubbmedlemmar. Vädret var nyckfullt men deltagarna uppenbarligen fast beslutna att plocka åt sig så mycket kunskap som möjligt. Trevligt att se ”vuxna” damer krypa på alla fyra för att testa stor bländare på små vårblommor! Men varför nästan bara damer? Jag har en teori men den tänker jag inte lufta här. Äran att ha initierat och hållit i arrangemanget tillhör Gun Johansson.

Lördagen mitt i april var det tänkt att vi skulle besöka Fotografiska och plåta huvudstaden, men ”si det bidde inte ens en tumme”! Ordföranden kanade runt i fjällen, ingen samordnare hade blivit utsedd och vädret var obehagligt, så det bara rann ut i sanden. Det var andra försöket, vilket visar att vi nästa gång måste förbereda bättre. Någon aktivitet förekom ändå, för ett par styrelsemedlemmar beslöt inventera klubbens ägodelar med penna och kamera.

Månadsmötet i april blev en orgie i vitsippor och andra underverk i naturen. Temat var ”Natur i närbild”, och det hade inte oväntat lockat många bidrag. Om april vädret var rätt elakt, så kompenserades vi av allt vackert på bild. Naturligtvis inte bara vitsippor, men det var de många olika sätten att fånga deras ömtåliga skönhet som jag minns bäst från den kvällen.

Sen vet jag att det mot slutet blev en pedagogisk session om hemuppgiften ”nattbild” och en teknikkvart om naturfotografering, men då hade jag måst dra hemåt. Vad jag förstått var det både livligt och lärorikt och drog ut på tiden tillräckligt sent för att ordföranden skulle slippa utföra inköpsuppdrag på väg hem till Tystberga. Lyckad kväll med andra ord.

Team: Naturen i närbild

När vi gick in i maj hade vi på allvar börjat förberedelserna för en utställning i Uvsta Öster­gården utanför Runtuna, med undertecknad som koordinator. Nu gällde det att inventera förrådet av bilder eller ta nya. Den som inte ville ställa ut hade ändå att grubbla på hur bäst illustrera månadstemat ”Utsatthet”. Mittimånadsaktiviteten hamnade lite sent i kalendern, lördagen den 21 maj, och bestod i en utflykt till Femöre. Den måste jag tyvärr hoppa över, men att det blev ett lyckat ”event” har jag förstått av mejlkorrespondensen efteråt.

Utflykt till Femöre

Måndagen den 30 maj blev rätt hektisk. På förmiddagen drog ett gäng klubbmedlemmar ut till Östergården för att hänga upp 66 bilder, tagna av 14 fotografer. Arbetet tog större delen av dagen och galleriägarna var väldigt nöjda med resultatet, rentav imponerade. Vi får hoppas att detsamma gäller alla dem som under juni månad besöker Östergården för att bese galleriet, leta fynd i gårdens loppis-lada eller inta kaffe med kaka i den sommarfagra trädgården. Det är bara att köra längs väg 223 tills man ser skylten alldeles vid vägkanten mellan Runtuna och Aspa. Hela juni månad är det fotoklubbens bilder som pryder den gamla ladugården (som inte luktar det minsta kossa konstigt nog!). Länk för mer info om utställningen.

Efter ”hängningen” på Östergården var det dags för sista månadsmötet före sommaruppehållet. Huvudnumret var ett gästbesök, men vi inledde med bildvisning på temat Utsatthet. Några hade försökt hitta positiva aspekter på ett begrepp som i första hand uppfattas negativt. Det gav intressanta tolkningar och rum för en hel del eftertanke. Nu börjar också Joakims pedagogiska nit ge resultat. Hans egen tematiskt något svårtolkade bild ledde till kvällens längsta diskussion om fototekniska aspekter. Varpå han snällt tackade för ”kritiken” (som ju alls inte var negativ, bara reflekterande). Jag tror han blev lite överrumplad men glad.

Vårt bildtema visade sig ligga väldigt nära det budskap som Hans Ring sedan förmedlade i sitt föredrag om djurens utsatta tillvaro i en värld där människan tagit sig rätten att härska efter eget behag. Illustrerat av både vackra och högst obehagliga bilder gav Hans en komprimerad föreläsning om de olika djurkategorierna roller i naturens ekologiska balans, framförd med ett synnerligen intensivt engagemang. Åhörarna verkade rätt tagna efteråt, vilket säkert var just vad gästen velat åstadkomma.

Tema: UTSATTHET

När eller hur kvällen sen avslutades vet jag inte – utom att sommarens tema blev STRESS (att redovisas på augustimötet). Också passande, för efter dagens aktiviteter behövde jag komma hem till en kopp kvällsté och några eftertankar. Som kom att handla om den metamorfos som Nyköpings fotoklubb genomgått sedan jag blev medlem januari 2007. Inte ens under sommaren somnar klubben in numera. Vecka 24 (13–17 juni) anordnar vi en fotoaktivitet för ensamkommande invandrarungdomar på temat ”Mitt möte med Sverige”. Den skall i höst krönas av en utställning och fotoböcker med ungdomarnas bilder. Initiativtagare är Eva Malm och Bo Enell.

Jag vet inte vad jag skall tro. En förening, som för fyra år sedan med knapp nöd förmådde dussinet personer att samlas en gång i månaden för att gemensamt avnjuta sin hobby, har förvandlats till rena getingboet av aktiviteter och idéer. Mer än så: till ett socialt sammanhang där deltagarna uppskattar varandra och söker sällskap även utanför klubbaktiviteterna. Just den uppgift som är föreningslivets viktigaste!

Vår fotoklubb började sitt liv som Nyköpings Fotografiska Sällskap. 1970 kortade man till Fotosällskap, vilket 1988 blev Fotoklubb. Kanske det är dags för ännu ett namnbyte. Vad sägs om Nyköpings Fotokompisar? Borde kunna locka ungdomar. Fast det kanske inte ger något kommunalbidrag …