Månadsmöte 30 mars

2916-03-30_NFK_fotoklubb-5794Efter en härlig påskledighet så var många laddade för ett nytt klubbmöte och nyfikna på månadens föreläsare Trevor Hughes i onsdags. Det blev fullt igen och mötet startade men en väldigt kort presentation av mig om kvällens föreläsare Trevor. Han fick fritt spelrum och visade bilder och ställde frågor under 1,5 timme vilket uppskattades av alla av döma på applåderna när han tackade för sig. Intressanta historier kring bilderna och hur han tagit sig till och från olika platser för att hitta den perfekta bilden. Han pratade om appar till smartphones för att ta reda på när solen gick upp och ner, visade alla olika typer av fotograferingstekniker och det var en föreläsning som hela tiden varvades med härliga skratt.

Tid för fika och tid att samtala med varandra lite innan det var dags för temabilderna. Månadens tema var ”Kontrast” och visst var det konstraster av alla dess slag vi såg. Varje medlem berättar kort om bilden och vi andra ställer frågor och pratar nyfiken om bilderna.

Vi har börjat med hemuppgifter i år. Vi har haft uppgifter som att ta en bild med största bländaröppningen tidigare och nu var det dags att titta på bilder som var tagna med 1 sekunds slutartid. Kreativiteten visade sig i allt från fotbollsmatcher till bäckar och fyrverkerier.

Efter tre pass med bildvisningar så avslutade jag kvällen med en teknikkvart som blev en halvtimme om Flickr och vår Flickr grupp där vi som medlemmar kan ladda upp bilder som sedan visas på vår hemsida.

2916-03-30_NFK_fotoklubb-5796

Trevor och hans sällskap satt kvar under hela kvällen och kom med tips och råd samt tog fram det nya temat för April månad ur vår lilla temaburk. ”Natur i närbild” och hemuppgiften är att ta en ”Nattbild”. Tolkas fritt hur man vill och vi kommer att titta på ISO och lite på hur bruset kan uppkomma vid höga ISO.

Jag har flera gånger lyft upp vår fotoklubb och då framför allt alla medlemmar som är nyfikna, hungriga och otroligt duktiga på att ta sig an uppgifter och fånga det vackra vi har runt omkring oss. Vi gör det med små kompaktkameror, mobiltelefoner och dyra systemkameror på kreativa, uppfinningsrika och enkla sätt som visar vilken härlig variation vi har i klubben. Men då och då så överraskar de mig och träffar rätt i hjärtat. Under kvällen så ger Margareta mig en present och nyfiket öppnar jag den inför medlemmarna som ler lika stort som jag när jag ser boken om Svenska fåglar. Ja det är allmänt känt i vår klubb att jag har länge känt till två olika fåglar, stor och liten fågel. Nu ska det bli ändring på det när vi tittar på våra bilder.

Jag vill tacka Trevor och hans sällskap och alla er andra för en mycket trevlig kväll!

Vid pennan Joakim Berndes
Ordförande Nyköpings Fotoklubb.

Trevor Hughes på:

Facebook: LÄNK
Videoproduktion Online: LÄNK
Fotoproduktion Online: LÄNK

Mobil appar:
Lighttrac: LÄNK
Golden Hour: LÄNK
Sun & Moon: LÄNK

Temabilder ”Kontrast”

Hemuppgift ”1 sekunds slutartid”