Årsmöte och månadsmöte 29 februari 2016

Många strån till stacken …

Så har vi klarat av det 71:a årsmötet i Nyköpings fotoklubbs historia! Räkenskaperna stämde och styrelsen fick både ansvarsfrihet och nöjet att sitta kvar ännu ett år utan personförändringar. Enligt verksamhetsberättelsen var 2015 fyllt av aktiviteter, och att döma av verksamhetsplanen skall 2016 inte bli sämre. Allt väl med andra ord.

Beträffande medlemsavgift för 2017 beslöts att den behålls vid 300 kr men utökas med två nya avgiftsnivåer: för två eller flera personer från samma familj sammanlagt 500 kr och för ungdomar under 18 år 150 kr. Dessutom kommer klubben att ta ut en extra s.k. aktivitetsavgift om 500 kr av de medlemmar, som önskar använda klubblokalen utanför programlagda aktiviteter, t.ex. för studiofotografering. Avgiften skall täcka extra kostnader för slitage, städning m.m.

Sedan blev det vanligt månadsmöte med många bilder på temat Strån. Att vägen mot Studsvik är en populär plats för naturfotografer blev ovanligt märkbar. Alls inte svårt att förklara. Fast det finns medlemmar som vågar sig ut på mer långväga strövtåg. Då kan de upptäcka att bakom de små stråna vid vägkanten står en koloss med två imponerande och väldigt spetsiga horn på näsan! Men det var väl ändå grässtråna som var huvudmotivet, eller? Hursomhelst blev det många vackra bilder, de flesta finstämda och rogivande.

Efter kaffet blev det fler bilder. Nu handlade det om månadens hemuppgift som var att fotografera med största möjliga bländare. Med många goda exempel på hur man trollar bort bakgrunder, vilket också var övningens syfte. Hemuppgiften för mars handlar om Slutartid. Det gäller att knäppa bilder i dåligt ljus med inställningen 1 sekund. Undras om det blir många solnedgångar vid Stendörren? Eller kanske Nynäs?

Joakim berättade förstås också om planerna för våren, som bl.a. innefattar en utställning på Ufsta Östergård (på väg 223 mellan Runtuna och Aspa) under juni månad. Medlemmar som önskar delta skall anmäla sig på info-adressen senast 15 mars. I övrigt ser programmet ut som nedan.

12 mars            Porträttering av klubbens medlemmar  (klubblokalen 14.00)
16 april            Stockholmsdag med stadsvandring och besök på Fotografiska
21 maj             Utflykt till Femöre och gamla Oxelösund

OBS! Månadsmötet i mars är på grund av påsken flyttat till onsdagen den 30 mars! Då får vi besök av fotografen Trevor Hughes, som är lärare på Medborgarskolan. Bildtemat för mars är Kontrast.

Till sist ett tack till er som ställde upp på aktiviteten den 13 februari och hjälpte mig registrera gamla fotografier i arkivet!

Kerstin Abukhanfusa

Bidrag till tema ”Strån”