Månadsaktivitet oktober 2015

abu 151017

17 oktober 2015

Åpromenad i dimma och höstsol

Nu har vi infört förbokning av månadsaktiviteterna. Att vid varje tillfälle förhandla om datum visade sig mindre lyckat. Så lördagen den 17 oktober mötte fem fotoklubbare upp vid Nyköpings hamnmagasin. Där dröjde de kvar rätt länge och försökte fånga det fina ljuset när morgon­dim­man lättade. Sen tog de sig i sakta mak uppför åns östra sida. Innan de nådde Nyköpingsvillan fick de sällskap av undertecknad – och så var vi sex.

Vid Korsbron blev det stopp igen. Hägern hade gett sig iväg och återfanns senare på tak­nocken till Qvarnen. Om det nu var samma häger som Peter fotat tidigare på morgonen är osäkert. En god stund hängde vi över räcket och studerade vattenvirvlar och annat. Min bästa bild blev ett fång vass som dränkts av strömmen. Vid Bryggeriet blev det halt igen, den här gången för en längre pratstund, men som jag strövade kring i jakt på motiv har jag ingen aning vad den handlade om. Bara att alla verkade skönt avspända. Så var också vädergud­arna snälla och solen värmde gott.

Vid Behmbron måste vi naturligtvis plåta grannbron vid Folkungagatan. Somliga blev så in­riktade på att hitta bästa bildvinkeln att de riskerade ryggskott. Ryggarna klarade sig, och kanske hittade någon det ultimata perspektivet. Nu tackade dock halva styrkan för säll­skapet och gav sig iväg för att stärka immunförsvaret, dvs ägna sig åt körsång! (Jodå, att gala i flock skall enligt de senaste forskningsrönen sätta extra fart på kroppens försvarsmekanismer.) Sångfåglarna skickades iväg med glada skratt och sen var vi bara tre.

Nu styrde vi mot Qvarnen och blev där ett tag. Tills ännu en avfälling äntrade sin cykel för att trampa iväg till ett 85-årskalas. Vi två som ”bidde över” promenerade in till centrum, besökte vissa faciliteter och uträttade ett ärende, innan det var dags för nästa avsked. Varvid en styrde mot solig vecka på Malta. Sen var det bara jag kvar, så jag tog bussen hem.

Således alls ingen märkvärdig utflykt, men varje tillfälle att träffas ökar inte bara klubb­med­lem­marnas bildskörd. Den sociala samvaron är minst lika viktig. Eftersom vi alla har plikter och andra aktiviteter på programmet, är det värdefullt att som i detta fall kunna ”ansluta och falla ifrån” när man önskar. Med förbokade träffar blir det också lättare att avsätta åtminstone någon tid. Så enligt min åsikt var det i all sin anspråkslöshet en lyckad månadsaktivitet.