Månadsmöte maj 2015

Nu skall vi tillverka Nyköpings bästa vykort!

Tolv medlemmar slöt upp till vårsäsongens sista månadsmöte den 25 maj. Vi tog lite mindre plats än vi vant oss vid men hade för den skull inte mindre trevligt. Trevligt folk har trevligt ihop, så är det bara.

Först berättade Joakim vad styrelsen beslutat och diskuterat på sitt möte nyligen. Det ledde till en del funderingar kring höstens aktiviteter. Ett förslag att klubben skall producera vykort till försäljning föll i god jord. Så nu uppmanas alla klubbmedlemmar att knäppa vykortsbilder i sommar!

Vårt kära Nyköping är förstås ett givet objekt, men vi är inte ute efter ”vatten, vatten, vatten” modell Bo i Nyköping. Låt oss plåta det Nyköping vi gillar! Sen kan det naturligtvis också vara helt andra motiv. Fältet är fritt! Eftersom vykort är små, behöver det inte vara stora bildfiler (300 dpi och långsida om 1000 pixlar räcker).

Antalet temabilder (Rörelse) var denna kväll också lite färre än vanligt, men ett par av dem kom hela vägen från USA, där Ingvar i några veckor kryssat över öknar och berg. Kändes bra att han kom ihåg oss mitt i äventyret.

Sen var Joakim på sitt allra bästa pedagogiska humör och demonstrerade utförligt Lightrooms olika finesser. Publiken viftade glatt med öronen för att emellanåt klia sig i huvudet och be läraren förtydliga. Så tiden rullade på och till sist knackade undertecknad helt oförsynt ordföranden i ryggen och påpekade det där med klockan. Denne konstaterade att han kunde vänta mindre söta ord från hustru sin, eftersom ICA hunnit stänga, men erkände att han kunnat prata foto ännu en timme. Vi har nämligen begåvats med en ordförande som ”ääälskar foto”. Just vad en fotoklubb behöver.

Sommartemat är ”Vänner”! Kan passa också till vykort. Dessutom har styrelsen fått konstiga idéer och avser att under sommaren offra dyrbar soltid till att städa upp i klubblokalen och förvandla den till ett riktigt ”mysställe”. Undras om de menar allvar eller bara leker politiker? Den som återkommer den 31 augusti får se!