Månadsmöte april 2015

Vårmöte med många bilder

Måndagen den 27 april traskade jag iväg till Högbrunn. Under att flor av ljusgröna björkar, med näsan full av doften från spirande gräs och öronen av fågelkvitter.  Själen lyfte till högre höjder och kroppen ville följa efter (fast min är gammal och orkar inte riktigt …). Men jag tror att de 18 klubbmedlemmar som också hittade till Högbrunn den kvällen hade med sig lite av samma sinnestämning. För det blev en fin kväll med väldigt avslappnad samvaro.

De allra flesta bilder denna kväll kom från Naturfotograferna i Arvika, som bett oss vara domare i en klubbtävling. Uppdraget visade sig kräva mer arbete och eftertanke än vi förutsett, men det var både roligt och lärorikt. Eftersom vi själva kan betraktas som fotografiska ”allätare” var urvalet bilder lite annorlunda än vi är vana vid. Is och vatten har sina beundrare också hos oss, men örnar, fjällrävar och ”ulltottar” (ugglebarn) är ovanliga gäster i våra sökare. Det fick oss att fundera lite extra på tillämpliga kriterier och hur bäst balansera dem. Eftersom alla närvarande fick rösta, och det även kommit in synpunkter från några icke närvarande, blev nog summan av det hela en rätt bra blandning av möjliga synvinklar och smaker. Vi hoppas våra kompisar i Arvika inte skall bli alltför missnöjda med hur vi utfört uppdraget.

Sen släppte vi domarrollen och kastade oss över kaffe, bulle och kaka, innan vi beundrade våra egna bilder på temat Stad och Joakim pratade lite om ISO-tal och ”noise”. Några bilder från senaste mitt-i-månaden-aktiviteten (kvällsfotografering vid Nyköpings slott) hann vi också med.

Sist stack någon handen i vår burk med förslag på bildteman och drog upp lappen RÖRELSE. Som alltså är bildtemat för mötet den 25 maj. Innan nästa möte skall vi dock ägna en heldag åt Stockholm och Fotografiska museet. Preliminärt datum är satt till lördagen den 16 maj.

När jag lite senare låste upp porten där hemma tänkte jag att det har gått förbluffande fort för de nya klubbmedlemmarna att bli ”gamla”. Härligt!

Bilder till månadens tema ”Stad”

Temaaktivitets bilderna på temat ”ISO”