Första klubbmötet för 2015 var fullsatt

Trångt om saligheten på årets första månadmöte!

Inte på många år har det varit så många deltagare på ett månadsmöte. Bland de 20 närvarande syntes några nya ansikten: Marianne, Mats, Kalle och Claes-Göran (den sistnämnde kan vara felstavad, sorry!), som alla fyra hälsas varmt välkomna!

Härligt med stor publik, tyckte ordförande Joakim och inledde med att berätta hur han tänkt sig säsongprogrammet. Han hade nog tänkt en hel del, för våren lovar bli fullmatad med aktiviteter (se nedan).  Första programpunkten är preliminärt satt till den 15 februari, då vi skall träna studioporträtt i klubblokalen. Joakim återkommer med mer information.

Månadens bildtema var Panorama. Det blev flera fina bilder och mycket prat omkring dem. Tävlingsmomentet är nu slopat, så det fanns tid för diskussionen att glida in på många olika spår, från bildupplevelse till tekniska tips. Både synpunkterna och frågorna var många. Vi hann bli riktigt hungriga innan temabilderna var genomgångna, så kaffebrödet gick åt i ett nafs. Snacket tog däremot inte slut, tvärtom. Ett tydligt tecken på att klubben fått en rejäl adrenalinkick är att det hänger folk kvar efter det egentliga programmet. Hur sent Joakim kunde låsa och dra hem till de sina, vet jag inte, för då hade jag själv sedan länge blivit hemskjutsad.

Visst ja! Numera drar vi lott om månadens bildtema ur en burk med förslag från medlemmarna. På lotten för februari stod SKRÄP. Hmm, borde vara lätt! Med något överdriven ödmjukhet kan man ju hävda att allt man gjort är skräp … Fast det är väl motivet och inte bildkvalitén det handlar om? Det blir spännande att se hur man gör Fina bilder av Skräp.

Kerstin Abu

Joakims programförslag (som alla förstås enhälligt antog!).

Teknikkvarten återinförs och handlar vid februarimötet om Ljuset (bländaren), i mars om Tiden (slutaren), i april om ISO och i maj om Auto vs Manuell exponering.

Utflykter m.m. ägnas i februari Studioporträtt (klubblokalen), mars Sportfoto (Rosvalla), april Kvällsfoto och maj Fotografiska museet i Stockholm.

Utbildning inriktas på de nyinköpta studioblixtarna, konvertering till svartvitt, utnyttjande av naturligt ljus och Lightroom.

Dessutom förhoppningsvis en rad bildpresentationer av medlemmarna.

Här är alla bilder som visades till månadens tema ”Panorama”