Luciaavslutning 11 december 2014

Luciaavslutning-3621

Så har vi avrundat året 2014 med en avslutning i klubblokalen.  Evenemanget började med samling vid granen på Stora Torget kl. 18.00. En timme senare anlände en tapper skara frusna fotografer (deltagarna var beordrade att medtaga kamera och tryckvänliga vantar) till klubblokalen i Högbrunn. Där väntade redan ett par mindre kavata kompisar (däribland undertecknad) på att ordföranden skulle anlända och låsa upp porten. Men ack, den gode Joakim hade lagt källar­nyckeln i brevlådan och smällt igen porten, till vilken han hade vare sig nyckel eller kod! Var det månne ett test för att se hur hängivna klubbmedlemmarna är? Nu fanns det lyckligtvis en invånare i huset som kunde uppmärksammas på situationen och låsa upp.

Sen drack vi glögg upphettad i kaffekokare (smakade helt ok) tillsammans med saffransbullar, pepparkakor och blandat godis tills alla var varma och snälla igen. Då passade Joakim på att hälsa Göran Hofstedt särskilt välkommen och berätta att styrelsen beslutat göra honom till hedersmedlem – som tack för alla år han lagt ner på föreningen och för att han är en så sympatisk herre som vi alla gärna ser på mötena.

Därefter var det dags att klappa händerna för Björn Koefoed, som med tre månadssegrar i

bagaget och flitigt deltagande som ytterligare merit vunnit titeln Årets fotograf 2014.  Efter honom i meritlistan följde Inga Johansson med två månadsvinster, Nils Brodén, Pontus Carlweitz och Joakim Berndes med var sin. För Björn blev den andra årssegern. Om vår nya giv med tävlingsfria månadsmöten visar sig lyckad, blir han lurad på den tredje titelseger han enligt egen utsago aspirerat på. Kanske får du tji där, Björn, men här får du ett varmt Grattis från fotokompisarna!

Sen pratade vi om ditt och datt, utbytte idéer om nästa års program och var så där allmänt trevliga. Innan vi skildes åt för året fiskade Joakim upp en lapp ur nya Temaburken. På den stod PANORAMA, vilket alltså är bildtema för januaris månadsmöte. Joakim tipsade om att man kan tippa kameran på höjdläge när man tar bildsviter för panoraman, så blir formatet större på höjden och mindre likt en remsa. Det finns också skenor man kan sätta på stativet, så att bildfokus hamnar under objektivet istället för under kamerahuset. Då svajar inte bildmotivet i kanterna. Naturligtvis behöver man inte använda vare sig det ena eller det andra, om man väljer att tolka temat Panorama annorlunda än som ett tekniskt utförande!

Vår entusiastiske (men något tankspridde) ordförande Joakim slutade som sig bör med att tacka för året som gått, vilket här vidarebefordras tillsammans med en tillönskan om en God jul och ett Gott Nytt År 2015!

Luciaavslutning-3608