Nyköpings Fotoklubb 70 år

Det firar vi lördag den 11 oktober klockan 11:00-15:00 i NK-villan, Nyköping

Där ser du vår utställning, får råd och tips om din kamera, prova på  studiofotografering med mera.

Alla som besöker jubileet får 50% rabatt på årsavgiften för 2015

Hjärtligt välkommen!

Och så lite historia om klubben:

Nyköpings Fotoklubb föddes den 5 oktober 1944 på Stora Hotellet. Barnet döptes till Nyköpings Fotografiska Sällskap
men har bytt namn ett par gånger. Det nuvarande är från 1988.

De första åren levde man smått. Årsavgiften var 5 kr, för skolbarn 2 kr. Två små rum hos kassören blev mörkrum. Möten hölls på olika håll i stan. Men tävlingar hade man redan från början.

1977 fanns Jubileumscupen, Sommartävlingen, Ungdomscupen,
Kvällens mästare och Årets mästare. Man tävlade också regionalt
och på riksnivå. Tävlingarna höll fotandet vid liv.

Kvalitén på bilderna kollades noggrant. Man satte poäng för
komposition, motiv, teknik m.m. och räknade med decimaler.
Nymodigheter förskräckte. En viss Lennart Mathiasson blev 1962 ordentligt nedklubbad: ”Vad är detta? Ingen komposition, ingen balans, ingen skärpa … förlåt om vi är elaka men vi saknar faktiskt ord!”

Kvinnor var det dåligt med, men 1968 längtade herrarna efter sällskap. Någon önskade få med ”kvinnor, fruar, fästmör, för att berika vårt sällskap med medlemmar samt för trevnaden på möten och fotoutflykter. Det finns ju kvinnor liksom vi män som kan använda en kamera. Det tog sen trettio år till innan kvinnorna blev fler och ägnade mer tid åt foto än kaffekokning åt gubbarna.

Förutom tävlingar hade man månadsmöten och ordnade utflykter. Båda aktiviteterna är grunden för verksamheten också idag. Klubben fick 1981 en egen lokal i Högbrunn och den har vi kvar. Där finns ett stort labb och en studio.

1981 var klubben som störst och hade 74 betalande medlemmar, varav 10 kvinnor. Idag är vi betydligt färre men bättre på jämställdhet. Och nu är vi på väg uppför med nytt folk och nya, friska tag. Bland annat vill vi satsa på extra många utflykter och studiebesök.

Så passa på att gå med!

A5_Flyer_Webben

Dela gärna denna flyer vidare till era vänner och bekanta. Skriv ut den å jobbet och häng den i fika rummet också. Här finns en utskriftsvänlig version i PDF-format.
LÄNK: A5_Flyer PDF

Tack på förhand!