Kurs i porträttfotografi med ljussättning

Här kommer en kurs i porträttfotografi med ljussättning för alla er som är intresserade.

Lördag den 22 mars med start kl 10.00.
Adressen är Bigarråvägen 8, Stockholm

Denna grundkurs är upplagd på liknande sätt som de kurser som jag genomfört tidigare. Vi kommer att behandla bland annat följande:

• vad är ett porträtt?
  • grunderna i ljussättning med exempel på enkla och lättanvända belysningar olika ljustyper (blixtar, lampor, befintligt, hårt/mjukt mm)
  • kameror (digitalt/analogt), objektiv, film och andra tillbehör
  • olika modeller (breda och smala ansikten, glasögon mm)
  • samspelet mellan fotograf och modell, skapa förtroende
  • med mera

Jag kommer att visa och berätta utifrån vad jag har lärt i olika kurser och från egna erfaren-heter. Jag visar också ljussättning på modell med hjälp av studioblixtar, men metoderna är lika användbara med befintligt ljus. Deltagarna får själva öva i att sätta ljus på modellen och sedan ta bilder, så ta med kamera. Vi skall se på och kommentera bilder bl a tagna av kända fotografer. Och så blir det tillfälle till frågor och diskussioner.

Kursavgiften är 500 kr, som betalas direkt vid kursstaren Priset inkluderar dokumentation och kaffe. Lunch äter vi på ett närbeläget ställe, var och en betalar för sig.

Anmälan görs till mig, helst via mail sej@bredband.net eller telefon 08-612 82 07 eller mobil 070-311 74 78. Ange gärna vilken fotoklubb du tillhör (man måste dock inte vara med i en fotoklubb). Ett telefonnummer vill jag också ha. Deltagarantalet är begränsat. Efter din anmälan får du en bekräftelse och ca 2 veckor före kursstart kommer mer information med bland annat vägbeskrivning. Om du undrar över något, ring, sms:a eller maila!

Välkommen med din anmälan!

Sven-Erik Johansson EFIAP
Ruddammsvägen 17