Årets första medlemsmöte

Den 27/1 är det dags för månadsmöte igen. Klockan 18.30 träffas vi i klubblokalen på Ahlbergers väg 11A.

Joakim Berndes berättar lite om Macro-fotografering med tuber och vi tävlar om månadens bild med temat ”Självporträtt” (max två bilder, varav minst en nytagen).

Glöm inte heller att anmäla er till RIFO. Sista anmälan är den 31 januari (se info nedan).

Hoppas vi ses

/Lasse

Project 365 006. Foto: Joakim Berndes

RIFOs Salonger.

RSF inbjuder alla sina medlemmar att delta med nytagna bilder i de årligen återkommande utställningarna och salongerna, Riksfotoutställningen,BildexpoDigitalsalongen och för unga fotografer – Ungdomsutställningen. Sista datum för att skicka in bilder är den 31 januari. Deltagaravgifter ska vara inbetald senast den 7 februari.
Olika jurypersoner ges i uppdrag att välja ut de bästa bidragen i varje grupp. Resultat och juryns motivering presenteras vid RIFO-dagarna som oftast infaller under maj. De utvalda bilderna och juryns kommentarer sammanställs till bildprogram på CD-skiva som under hösten skickas till alla medlemsklubbar.
Nyheter 2014
Vid Riksfotostämman 2013 fattades flera beslut som berör RSF:s utställningar och salonger. Bl.a. avskaffas klasserna för diabilder. Även vid Riksfotostämman 2012 togs ett par beslut som gav förbundet i uppdrag att förändra våra årligen återkommande utställningar och salonger. Läs mer om Nyheter 2014.
Dokument att ladda hem
Hämta inbjudan till våra utställningar 2014 via länkarna nedan:
– Inbjudan till Riksfotoutställningen, inklusive Bildexpo och Digitalsalongen. (pdf-dokument 73 kB).
– Inbjudan till Ungdomsutställningen. (pdf-dokument 25 kB).
– Följesedel till Ungdomsutställningen. (Word/docx 153 kB).
– Följesedel till Ungdomsutställningen. (Word/doc 207 kB).
RIFO – Riksfotoutsällningen
Kollektioner i påsikt/Grupp A (svartvitt och/eller färg) och digitat/Grupp B (svartvitt och/eller färg). Motivområdet är fritt och en kollektion får bestå av 2-5 bilder.  Varje fotograf får delta med 1 kollektion i Grupp A och 1 kollektion i Grupp B.
– I Grupp A skall bilderna vara monterade och bildernas största format inklusive ev. passepartout är 30×40 cm.
– I Grupp B skall de digitala bilderna vara i jpeg och längsta sidan ska vara 2000 pixlar.
Bildexpo
Enstaka påsiktsbilder i svartvitt och/eller färg. Motivområdet är fritt och varje fotograf får delta med max 4 monterade bilder i formatet 30×40 cm.
Digitalsalongen
Enstaka digitala bilder i svartvitt och/eller färg. Motivområdet är fritt och varje fotograf får delta med max 4 digitala bilder. Formatet ska vara jpeg och längsta sidan ska vara 2000 pixlar.
Ungdomsutställningen
Som ungdom räknas alla som under utställningsåret fyller max 25 år. Ungdomsutställningen avser digitala bilder och varje fotograf får delta med max 4 bilder i färg och/eller svartvitt. Formatet ska vara jpeg och längsta sidan ska vara 2000 pixlar. De utvalda bilderna kommer att skrivas ut och ställas ut genom RSF:s försorg.
Resultat och bilder tidigare år
Resultatlistor och ett urval av bilder från tidigare årgångar av våra utställningar och salonger finner du här.