Månadsmöte den 31 oktober 2022

Efter övergången till vintertid sänkte sig mörkret extra tidigt den här kvällen. Men höst och mörker är inget hinder för fotoklubbens medlemmar när det återigen var dags för månadsmöte.

På plats i Studiefrämjandets lokaler var 12 medlemmar och 3 deltog via dator.

Gunnar hälsade välkommen vid 18.30 och lämnade över ord och bild till Christine. Hon berättade om och visade bilder från sina resor under det senaste året.

Under ett par veckor i februari besökte Christine Costa Rica, då hon deltog i en resa som en av flera deltagare med Jan Pedersen som reseledare. Jan har varit i Costa Rica många gånger och känner väl till platser och guider där.

Christine hade tagit många fina bilder på resan. Bara för att nämna några av alla djur hon lyckats fånga: Sengångare, kolibri, snok, ormar, vårtbitare, tält-fladdermöss, grodor, apor, enorma träd, vattenfall, myror, spindlar med flera.

I mars, strax efter att Ukraina blev attackerat av Putins Ryssland gick kosan för Christine till Norge, närmare bestämt Varanger, bara några mil från den ryska gränsen. Denna gång var Niklas Virsén reseledare.

Här var det full vinter i kontrast mot Costa Rica som har temperaturer mellan 25 och 35 grader året runt.

Från nordligaste Norge fick vi njuta av vackra bilder, bland annat: Skärsnäppa, vildren, alförrädare, måsar, praktejder, lunnefågel, toppskarv, tordmule, Vi fick även se en del typiska landskapsbilder härifrån.

Christin påpekade att man inte behöver åka långt för att få riktigt häftiga bilder. Den fantastiska bilden på kärrhöken som attackerade en ung kungsörn hade Christin tagit alldeles nära hemmet i Örstig.

Efter den intressanta och inspirerande bildvisningen blev det dags för kaffepaus

Därefter informerade Gunnar om närmast kommande aktiviteter:

19 nov hos Marie Linderholm, workshop med inriktning på blixtar och  studio-foto.

26 november. Blixt-övningar i Studiefrämjandets lokaler med klubbens egna blixtar.

12 december sedvanlig ”nästan-lucia”-kvällsfoto på stan.

Information om aktiviteterna kommer att läggas ut på fotoklubbens hemsida.

Nästa månads tema: ”Klockstapeln på Öster”.

Temat för medlemmarnas egna bilder i oktober var ”Horsvik”.

Medlemmarnas egna bilder från Horsvik visades. I huvudsak var det bilder från utbildningshelgen den 8-9 oktober som visades.

Många bilder från den fina platsen blev det och som också genererade flera intressanta diskussioner om olika foto-relaterade ämnen.

Bilder med Tema Horsvik: